«برخورد نامناسب» ۸۰ درصد شکایات حوزه سلامت را شامل میشود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۰ درصد شکایتها در حوزه سلامت به دلیل برخورد نامناسب، بی احترامی و یا تکریم نکردن ارباب رجوع است از این رو باید سه رکن اساسی «پیش بینی، پیشگیری و اصلاح رویه ها» به خصوص در مراکز درمانی در اولویت کار بازرسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی روز چهارشنبه در اجلاس مدیران بازرسی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور گفت: باید با نگاهی کریمانه، حفظ حرمت و احترام بیمار، به درخواست و شکایت های آنها در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رسیدگی کنیم، ۸۰ درصد شکایتها در حوزه سلامت به دلیل برخورد نامناسب، بی احترامی و یا تکریم نکردن ارباب رجوع است، صداقت در گفتار و شفافیت در رفتار برای مواجهه بیمار بسیار مهم است مثلا اگر در بیمارستانی مشکل کمبود پرستار داریم باید صادقانه موضوع را با مردم در میان بگذاریم به طور قطع شاهد همراهی و محبت ارباب رجوع خواهیم بود.
وزیر بهداشت با اشاره به مشکل کمبود پرستار در حوزه بهداشت و درمان کشور افزود: جذب پرستار از طریق آزمون استخدامی که به زودی برگزار خواهد شد و همچنین افزایش خدمات حمایتی و رفاهی به کادر درمان از جمله اقدامات انجام شده در این دولت به منظور ارتقای خدمات بهداشت و سلامت است، در بازرسی و رسیدگی به شکایات باید بیطرف باشیم، مهم ترین اصل در مسیر حل مشکلات شناسایی موانع و تلاش برای رفع آن است که در واقع حکم پیشگیری قبل از درمان را دارد اما اگر مفسده ای رخ داد بازرسی باید به سرعت به آن رسیدگی کند.
وی در پایان افزود: در مسیر رضایتمندی مردم و بیماران و بهبود شرایط ضروری است که با همفکری و تعامل راهکارهایی بیابیم تا کار مردم را بهتر و موثرتر پیش ببریم، بدانیم بازرسی امکانی برای بهبود عملکرد، حفظ کرامت انسانی و شفافیت برای خدمت صادقانه است، «پیشبینی، پیشگیری و اصلاح عملیاتی» به عنوان سه مرحله اصلی کار همواره باید مورد توجه بازرسان قرار داشته باشد، برای دستیابی به هدف اصلی در نظام سلامت که همانا ارتقای کیفی خدمات است، برنامه محوری یک ضروت محسوب می شود و داشتن فکر، خلاقیت و امکانات برای برنامهریزی هم اهمیت دارد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید