مهم‌ترین چالش این روزها عدم نظارت در تعرفه‌ها است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، به گفته‌ی محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، ۸۰ درصد شکایت‌ها در حوزه سلامت به دلیل برخورد نامناسب، بی‌احترامی و یا تکریم نکردن ارباب رجوع است.

در این راستا کامران باقری لنکرانی وزیر پیشین بهداشت در خصوص این موضوع گفت: ارائه خدمات سلامت یک کار پیچیده‌ای است، یعنی این‌گونه نیست که تنها یک نفر خدمت را ارائه بدهد. بلکه این امر در ایستگاه‌های مختلف رخ می‌دهد، یعنی از پذیرش، نگهبانی، حراست، پرستاری، پزشک و پیراپزشک همه در این میان نقش دارند. یک مسئله مهم این است که در این نقش‌آفرینی، ما بتوانیم اخلاق حرفه‌ای را به‌خوبی رعایت کنیم. 

وی افزود: یک مشکلی که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که کادر ارائه‌کننده خدمات یعنی افرادی که کارکنان نظام سلامت هستند، به‌ویژه در بخش دولتی با یک بار مضاعفی روبه‌رو شده‌اند. همین امر باعث شده که فرسودگی شغلی به وجود بیاید، از طرف دیگر وقتی آن‌ها با یک فشار کاری زیاد روبه‌رو هستند و تعداد بیماران با ظرفیت پذیرش به‌ویژه در بخش دولتی هم‌سویی ندارد مشکلاتی پیش می‌آید.

وزیر پیشین بهداشت ادامه داد: باید سعی کنیم با تأکید بر اخلاق حرفه‌ای در حد ظرفیت‌شان به کارکنان نظام سلامت مسئولیت واگذار شود نه اینکه مثلاً بخشی که باید ۱۰ نفر پرستار داشته باشد، دو یا سه نفر آن را اداره کنند. این موارد مشکلاتی را به وجود می‌آورد که ارائه خدمت را مختل می‌کند. 

باقری لنکرانی با اشاره به چالش‌ عدم نظارت در تعرفه‌ها گفت: به نظر من مهم‌ترین چالشی که این روزها با آن روبه‌رو هستیم چالش‌ عدم نظارت در تعرفه‌ها است. آنچه که من می‌بینم و بیشتر نگران آن هستم این است که تعداد اندکی در گروه پزشکان یا سایر گروه‌ها که خدمات سلامت ارائه می‌دهند متأسفانه به تعرفه‌ها پایبند نیستند و گاهی اوقات می‌شنویم که هزینه‌هایشان را دلاری یا با سکه دریافت می‌کنند. 

وی تاکید کرد: این موضوع نیاز دارد که نسبت به آن حساسیت داشته باشیم. چرا که اولاً اعتماد به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت را مختل می‌کند. ثانیاً در بین خود کارکنان نظام سلامت ایجاد نارضایتی می‌کند. همچنین مردم را آزار می‌دهد و بسیاری نمی‌توانند خدمت را به‌موقع دریافت کنند. این موضوعی است که در این چند ماه اخیر به‌شدت من را متأثر کرده است. اطلاعاتی که از جامعه به من می‌رسد و بیماران‌مان شکایت می‌کنند نشان می‌دهد که سازماندهی و نظارت در موضوع به‌شدت و بسرعت مورد نیاز است. 

وزیر پیشین بهداشت در پایان در خصوص اینکه چه راهکاری برای کاهش شکایت‌های مربوط به برخورد نامناسب در حوزه سلامت وجود دارد؟ گفت: همان طور که گفتم نظام سلامت پیچیدگی دارد ممکن است توقعات از آن با واقعیت‌ها تطبیق نداشته باشد. مهم این است که کیفیت خدمات و عدالت در دسترسی به خدمات را حفظ کنیم. این موارد ضروری هستند و اگر این راهبرد به عنوان راهبرد مبنا قرار بگیرد در کنار نظارت متولی نظام سلامت که عبارت است از وزارت بهداشت می‌توانیم وضع بهتری داشته باشیم. ایلنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.