کمبود شدید متخصص در برخی مناطق کشور
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی باید در کنار تامین نیازهای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود گفت: نمیتوان نظام آموزشی را در یک فضای جداگانه و آکادمیک طراحی کرد، در حالی که در برخی مناطق کشور کمبود شدید نیروهای متخصص وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی در نشست تخصصی با اعضای بوردهای تخصصی کشور ضمن قدردانی از مشارکت فعال استادان و صاحبنظران این حوزه با اشاره به سیر تحول در فرآیند ارزیابی و آزمونهای تخصصی گفت: در گذشته ارزیابیها بیشتر متکی بر آزمونهای کتبی و مصاحبههای شفاهی بودند که گاهی با بیعدالتی همراه میشد. خوشبختانه امروز با بهرهگیری از ابزارهایی چون PMP و OSCE، روند ارزیابی به سمت عدالت و سنجش واقعی مهارتها حرکت کرده است.
وزیر بهداشت با ذکر تجربهای شخصی از دوران مسئولیت خود در بُورد جراحی گفت: برای تمرین و ارزیابی مهارتهای جراحی ناچار بودیم از بازار جگر گوسفند و سیرابی تهیه کنیم تا دانشجویان بخیه روی بافت واقعی را انجام دهند. این تجربه نشان داد که میتوان با خلاقیت، روشهایی برای سنجش و ارزیابی دقیق مهارت ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: عدالت آموزشی باید در کنار تأمین نیازهای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود، نمیتوان نظام آموزشی را در یک فضای جداگانه و آکادمیک طراحی کرد، در حالی که در برخی مناطق کشور کمبود شدید نیروهای متخصص وجود دارد. توازن بین استانداردهای آموزشی و واقعیتهای اجرایی کشور امری ضروری است.
ظفرقندی به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیتهای آموزش تخصصی اشاره کرد و گفت: ما خواستار افزایش تعامل میان بوردهای تخصصی و وزارتخانه در سیاستگذاریها هستیم، ما باید از ظرفیت بوردها برای تدوین سیاستهای واقعبینانه و علمی استفاده کنیم. رشتهها نباید تنها از منظر آکادمیک دیده شوند، بلکه باید نقش اجرایی آنها در ساختار سلامت کشور نیز مدنظر باشد.
وزیر بهداشت به موضوع امنیت آزمونها پرداخت و تأکید کرد: امنیت آزمونها مسئلهای مهم و حیاتی است. یک نقص کوچک در این حوزه میتواند کل اعتبار نظام آموزشی کشور را زیر سؤال ببرد، لذا دبیران بوردها باید با وسواس تمام بر این امر نظارت داشته باشند.
تاکید بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی
در این جلسه شهریار نفیسی مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت نیز در گزارش خود به تشریح فرآیند انتخاب دبیران در دوره جدید پرداخت و گفت: براساس آییننامه جدید و با مشارکت حداکثری اعضای بوردهای تخصصی، فرآیند انتخاب دبیران به صورت الکترونیک انجام شد که در مجموع 52 دبیر بورد تخصصی و فوق تخصصی در رشتههای بالینی پزشکی با رای اعضای بورد انتخاب و منصوب شدند.
وی با اشاره به انتظارات جدید دبیرخانه از اعضای هیئتهای ممتحنه افزود: تعیین جانشین دبیران با مشورت بوردها انجام خواهد شد و در ادامه ابلاغهای مربوطه صادر میشود. نقش سنتی هیاتهای ممتحنه در طراحی سؤالات بورد همچنان محفوظ است، اما در کنار آن بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی تأکید داریم.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از اساتید خواست تا نمایندهای برای تشکیل کمیته ارزشیابی و اعتباربخشی درون هر بورد معرفی کنند. همچنین بر اهمیت مشارکت در سیاستگذاری رشتههای تخصصی و فوقتخصصی تأکید کرد و از تشکیل کمیسیون سیاستگذاری در دبیرخانه خبر داد.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از اساتید خواست تا نمایندهای برای تشکیل کمیته ارزشیابی و اعتباربخشی درون هر بورد معرفی کنند. همچنین بر اهمیت مشارکت در سیاستگذاری رشتههای تخصصی و فوقتخصصی تأکید کرد و از تشکیل کمیسیون سیاستگذاری در دبیرخانه خبر داد.
نفیسی در خصوص برنامهریزی برای تعیین استانداردهای عمومی و تخصصی اعتباربخشی با همکاری دانشگاهها سخن گفت و اظهار کرد: برای فلوشیپها نیز ساختار کمیته سیاستگذاری در حال تدوین است تا سیاستگذاریها با همکاری بوردها و انجمنهای علمی صورت گیرد.
برگزاری آزمون بورد در شهریورماه
نفیسی زمانبندی آزمونهای پیشرو و الزامات اجرایی آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی را تشریح کرد و گفت: آزمون کتبی گواهینامه و دانشنامه در تاریخ 6 شهریور برنامهریزی شده و فرآیند طراحی سؤالات از 22 مرداد آغاز میشود. پس از آزمون کتبی، مراحل بررسی اعتراضات و برگزاری آزمون شفاهی دنبال خواهد شد. اعلام نتایج نهایی در اواسط مهر صورت میگیرد و سپس فرآیند تکمیل ظرفیت رشته های فوق تخصصی، جذب در هیات علمی و تقسیم نیروی انسانی در سطح کشور ادامه مییابد.
نقش کلیدی بوردهای تخصصی در سیاستگذاری آموزشی رشتهها
سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز با اشاره به اهمیت نقش بوردها در نظام آموزشی کشور گفت: تأکید ما بر این است که در دوره پیشرو، برنامهریزی و مدیریت دقیقتری از سوی بوردهای تخصصی و فوقتخصصی در سه محور اصلی ارزیابی، ارزشیابی و سیاستگذاری رشتهها صورت گیرد.
وی افزود: ضروری است بوردها با نگاهی آیندهنگر نقشه راه 10 ساله رشتههای تخصصی خود را ترسیم کنند. این نقشه باید شامل بازنگری محتوای آموزشی، حذف بخشهای غیرضروری، طراحی برنامههای جدید و ارتقای ساختارهای موجود باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر جایگاه ویژه بوردها در برگزاری آزمونهای تخصصی تأکید کرد و گفت: اگرچه آزمونها از مهمترین وظایف بوردهاست اما نباید نقش بورد به صرف برگزاری آزمون سالانه محدود شود. انتظار میرود که بوردها به محور توسعه رشتههای تخصصی تبدیل شوند و در طول سال با جلسات متوالی با بهرهگیری از ظرفیت انجمنهای علمی، چهرههای برجسته و صاحبنظر هر رشته نقش فعالتری ایفا کنند.
حسینی ادامه داد: همکاری بوردها با انجمنهای علمی میتواند به تقویت فعالیتهای بینرشتهای و نیز ارتقای جایگاه علمی رشتهها بینجامد. این تعامل باید مستمر، هدفمند و فراگیر باشد، وزارت بهداشت با هدایت وزیر بهداشت همهجانبه در این مسیر همراه هستند، وزارتخانه تمام ظرفیت خود را در اختیار بوردها قرار خواهد داد تا این مسیر تحول به شکلی ثمربخش طی شود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید