ضرورت اصلاح تعرفه‌ها
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در همایش سراسری «آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان نظارت بر درمان» اظهار داشت: «کار برای مردم در عرصه سلامت، دادرسی برای کسانی است که گاهی غیر از خدا فریادرس و دادرسی ندارند.»

وی با ذکر خاطره‌ای اظهار داشت: «32 سال پیش که من مسئولیتی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان داشتم امکانات بسیار محدود بود و پزشکان بنگلادشی، فیلیپینی و... بیماران ما را درمان می‌کردند. شبی در اورژانس پیرمرد 81 ساله به دلیل اقدام اشتباه پرستاری دچار مشکل شدید شده بود و هیچ همراهی نداشت. من آنجا شاهد این قضیه بودم و احساس کردم تنها مدعی‌العموم من هستم و نمی‌توانم از این قضیه بگذرم. بنابراین به اندازه کافی متخلف را تنبیه کردم.»

نمکی با تاکید بر دفاع از حقوق بیمار، گفت: «مردم سلامت‌شان را به ما سپرده‌اند؛ بنابراین اولین میثاق ما دفاع از سلامت مردم است.»

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: «آقای روحانی با همت دکتر هاشمی طرح تحول سلامت را آغاز کرد و اولین هدف‌شان، کاهش هزینه‌های کمرشکن درمان بود.» 

وی افزود: «هر چند که طرح تحول سلامت مقدماتی نیاز داشت ولی به طور کلی بار هزینه‌های کمرشکن را کاهش داد و این مسئله مورد تائید همگان است. بنده نیز در آینده به عنوان وزیر تلاش خواهم کرد که همان راه را با قدرت ادامه دهم.»

سعید نمکی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «نظارت بر درمان» پرداخت و با بیان اینکه نظارت، نیازمند مقدماتی است، گفت: «باید بدانیم هرچقدرضوابط و گایدلاین‌ها را بیشتر تدوین، ابلاغ و بر اجرای آنها نظارت کنیم، موفق‌تریم.»

وی افزود: «‌نهادینه‌کردن نظارت مبتنی بر دستو‌رالعمل مدون، اولین کاری است که باید انجام دهیم. ولی نظارت را از سلائق شخصی دور کنیم چرا که این آفت سیستم‌های ماست. اگر نطارت در یک ساختار مدون هوشمند انجام شود، سوء استفاده احتمالی به شدت کاهش می‌یابد، البته در تدوین شیوه‌های نظارت باید دقت کنیم.»

سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: «باید سعی کنیم مشکلات درون خانواده را به بیرون نکشانیم. کم عقلی است که شکایات درون خانواده را به بیرون ببریم از همه می‌خواهم به این موضوع توجه کنند.»

وی اضافه کرد: «‌همه راهکارها باید به سمتی باشد که جامعه شریف پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی تحقیر نشود. من از اینکه بعضی مسائل به بیرون از خانواده منتقل می‌شود، غصه می‌خورم. البته با افرادی که سواستفاده مالی کرده و به مردم بی‌احترامی می‌کنند و کرامت انسانی را مدنظر قرار نمی‌دهند، باید به شدت برخورد شود.»

نمکی در ادامه گفت: «خدمت در نظام سلامت با مسائل مختلفی مواجه است. گاهی ما باید جور بخش‌های دیگر را بکشیم چون دیوار ما کوتاه است. اینکه پرستار ما مورد هجمه قرار می‌گیرد به دلیل اینکه از طرف خانواده بیمار ضرب و شتم می‌شود بخش عمده آن مربوط به مشکلات دیگر حوزه‌هاست.»

وی با اشاره به اینکه نظام مالی پرداخت باید اصلاح شود، گفت:‌ «تعرفه‌ها را هم باید اصلاح کنیم. رومیزی و زیرمیزی معلول نظام تعرفه غیرمنطقی بوده که با واقعیت‌های اقتصادی کشور تطابق ندارند و برای اینکه تخلفات کاهش یابد، باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.»

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.