شناسایی باندهای تکدی گری بر اساس ضوابط قانونی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی در استانداری تهران گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران راهنمای قوانین مرتبط با کودکان در معرض خطر، آسیب و معارض با قانون را تدوین کرده است که باید بر اساس این قوانین دستگاه های متولی اقدام به انجام وظایف کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: بحث تکدی گری و آسیب های اجتماعی دغدغه نظام و کشور است به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور در این زمینه تاکیدات فراوانی داشته اند.

محسنی بند پی افزود: هیچ دولتی به اندازه این دولت به مسائل آسیب های اجتماعی ورود نکرده است و جلسه های رسیدگی به صورت مرتب پیگیری می شود از این رو باید دستگاه ها همراهی بیشتر نسبت به گذشته انجام دهند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد:  شهرداری و بهزیستی تهران در اختصاص مکانی برای جمع آوری و نگهداری متکدی ها فعال شوند. برای پذیرش کودکان کار و خیابانی باید شهرداری و بهزیستی و سازمان های غیردولتی فعال با مدیریت فرمانداری تا 28 دی ماه فضاهای فیزیکی مورد نیاز را اعلام کنند.

وی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش باید مشخص شده تا نحوه برخورد با این افراد مدیریت و برنامه ریزی شود. در همین راستا با استفاده از احکام مختلف قضایی اگر کودکی سه بار جمع آوری و پذیرش شود و دوباره اقدام به تکدی گری کند، از خانواده اش سلب حضانت موقت می شود و در اختیار بهزیستی قرار می گیرد.
استاندار تهران خاطر نشان کرد: باید اقداماتی با جدیت در حوزه ساماندهی متکدی ها در سطح شهر صورت گیرد تا شاهد چنین پدیده هایی نباشیم.

محسنی بند پی در ادامه به استفاده از دیدگاه های کارشناسان تاکید کرد و گفت: دستگاه ها با ارائه راهکارها می توانند نقش مهمی در مدیریت مسائل و کاهش آسیب های اجتماعی ایفا کنند.

استاندار تهران افزود: توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی به مردم در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی متکدی ها با ارائه آموزش های مهارتی در ورود به بازار کار باید در دستور کار نهادها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید به استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در حوزه ساماندهی کودکان کار توجه کنیم، توان سازمان های مردم نهاد کمتر در این حوزه استفاده شده و تنها به آنها مجوز فعالیت صادر شده است که باید بر اجتماعی کردن نقش مردم در حل مسائل و آسیب های اجتماعی پرداخته شود.

محسنی بند پی ادامه داد: باید نقش انجمن ها و سازمان های مردم نهاد شناسایی و از توان آنها برای اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در کنار رسانه های جمعی کمک گرفته شود.

استاندار تهران در پایان تاکید کرد: باید به باز تعریف تکدی گری و کودکان کار و خیابانی پرداخته شود، متکدی به فردی گفته می شود که به روش های مختلف شیادی، عوام فریبی و جلب ترحم دیگران، بدون ارائه کالا و خدمتی از افرادی که وظیفه ای در تامین معاش او ندارند، اقدام به دریافت کمک مالی می کند. کودکان خیابانی کسانی هستند که با سن کمتر از 18 سال به صورت نامحدود در خیابان به سر می برند. اعم از اینکه دارای سرپناه یا خانواده باشند و یا نباشند همچنین کودکان کار با سن کمتر از 15 سال خارج از حمایت های کار وارد حوزه کار می شوند و نقش عمده ای در تامین معاش خانواده به خاطر موقعیت خانواده خویش دارند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.