افزایش ۵ درصدی صدور مجوز فراورده‌های طبیعی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهناز خانوی گفت: همچنین صدور مجوز تولید فرآورده‌های سنتی از سال 86 آغاز و به هزار و 25 مورد رسیده است.

وی افزود: یکی از مهمترین موانع تولید داروی طبیعی، برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی، همچین جمع‌آوری گیاهان از منابع توسط افراد غیرمتخصص است که امکان تقلب و آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد و دخالت افراد غیرمتخصص و ‌تعریف نشدن شرح وظایف و اختیارات این افراد است.

خانوی در ادامه گفت: عدم اطلاع دقیق از وضعیت موجود بازار و سهم داروهای گیاهی و طب ایرانی، پوشش گیاهی و ظرفیت خالی مناطق مختلف برای کشت گیاهان دارویی،‌ نبود اطلاع از میزان نیاز شرکت‌ها به گیاهان دارویی به ‌منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و کشت آنها،‌ کمبود نیروی متخصص (پزشک و داروساز) مطلع به رشته‌های فارماکوگنوزی و داروسازی طب ایرانی، از نقاط ضعف در حوزه فراورده‌های طبیعی و گیاهی است.

مدیرکل امور فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: لازم است حمایت از بخش خصوصی نوپا در تولید فرآورده‌های طبیعی و گیاهی، انجام شود، تعداد داروهای طبیعی و سنتی بیشتری باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، همچنین لازم است از دانش تولید تخصصی فرآورده‌های طبیعی و سنتی حمایت‌شده تا کیفیت این داروها هم بهبود یابند.
 
وی اضافه کرد: 54 دسته از بیماری‌ها دارای داروی گیاهی هستند، بیشترین تمرکز و حجم داروهای گیاهی روی سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، گوارشی و آرام‌بخش‌ها است، بیش از هزار و 87  فرآورده دارای مجوز بوده و بیش از 2 هزار فرآورده ارزش تولید دارند، رای مثبت برای تولید گرفته‌اند ولی این موارد هنوز به تولید نرسیده‌اند.

خانوی تصریح کرد: داروهای سنتی حدود 39 دسته بیماری را تحت پوشش ‌می‌دهند که در این حوزه بیش از 600 فرآورده دارای مجوز بوده و به بیش از 400 مورد هم ‌رأی مثبت داده ‌شده و امیدواریم به تولید برسند.
 
وی در ادامه افزود: در مقطعی از تولید این داروها حمایت می‌شد، زیرا سیاست سازمان تولید داروهای طبیعی بود که بتوانند جایگاه آن را تثبیت کنند؛ بنابراین به ‌طور منطقی شرکت‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و تولید را بیشتر می‌کردند، اما اکنون این مساله جزو سیاست‌های حمایتی ما نیست و پیشنهاد می‌کنیم تولیدکنندگان به سمت فرآورده‌های جدید بروند و بازار رقابت را از فرآورده‌های مشابه پر نکنند در غیر این صورت با افت کیفیت و افت خدمات روبرو می‌شوند.

مدیر کل امور فرآورده های طبیعی سازمان غذا و دارو با اشاره به چگونگی نظارت سازمان غذا و دارو بر فراورده‌های طبیعی و گیاهی، تصریح کرد: نظارت‌هایی (قبل از تولید و در طول خط تولید) بر کیفیت و اثر فرآورده وجود دارد، مطابق با استانداردهای جهانی است و از این نظر فرآورده‌های تولیدی کاملا قابل ‌رقابت با سایر کشورها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین گواهی صادرات برای 230 قلم از فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی صادر شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.