پذیرش هزار کودک کار و خیابان در بهزیستی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، داریوش بیات نژاد روز چهارشنبه در دوازدهمین جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی تهران در استانداری گفت: از این تعداد 438 کودک توسط مراکز غیردولتی و 641 کودک در مراکز دولتی پذیرش شده است.

بیات ژاد در ادامه گفت: 53 درصد از این کودکان در رده سنی 6 تا 11 سال، 35 درصد در رده سنی 12 تا 14 سال و 12 درصد در رده سنی 15 تا 18 سال هستند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: حدود سه مرکز دولتی و 20 مرکزی غیر دولتی در زمینه آسیب های اجتماعی و کودکان کار در استان تهران زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: حدود سه هزار کودک و اعضای خانواده آنان توسط بهزیستی مورد حمایت های مالی قرار گرفته اند، ساماندهی این تعداد افراد نیاز به تامین اعتبار و همکاری سایر سازمان های مربوطه را دارد. برای یک کودک کار یا خیابانی حدود 700 هزار تومان هزینه می شود در حالی که هزینه های درمان و افراد بی هویت و شناسنامه مشکلات بیشتری دارند.

بیات نژاد در ادامه تاکید کرد: آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی باید اجرایی شود، باید دستگاه های متولی و ذیربط به وظایف خود در این مورد توجه کنند، نیازمند بسته کامل حمایتی هستیم تا بتوانیم از چرخه ورود مجدد کودکان به عرصه تکدی گری جلوگیری کنیم.

وی افزود:  نبود بانک اطلاعاتی جامع در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابانی جای انتقاد دارد، دستگاه هایی از جمله شهرداری، کمیته امداد، آموزش و پرورش در این حوزه خدمات ارائه می کنند که نباید موازی کاری صورت گیرد، باید یک مرجع مشخص از سوی استانداری مسئولیت این امر را بر عهده بگیرد تا یک فرد از چندین دستگاه خدمات دریافت نکند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران با اشاره به نظارت بر نحوه عملکرد سازمان های مردم نهاد (سمن) در حوزه کمک به کودکان کار و خیابانی گفت: اعتماد عمومی مردم به سمن ها جلب شده است که شاهد افزایش سطح خدمات رسانی به این کودکان خواهیم بود.

بیات نژاد ادامه داد: اعتیاد یکی از علل تکدی گری کودکان است، از بین کودکانی که ساماندهی شده اند 55 درصد آنان دارای مشکلات خانوادگی با موضوع اعتیاد هستند که باید بسته های فرهنگی برای کاهش آسیب های اجتماعی برای آنان ارائه شود.

در ادامه این جلسه معاون اجتماعی پلیس پایتخت با اشاره به اینکه جمع آوری کودکان کار یا خیابانی به صورت فصلی در حال انجام است، گفت: مهمترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد واکاوی علل گرایش این کودکان به تکدی گری است که باید بعد از جمع آوری آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید بر روی این موضوع کار فرهنگی و پژوهشی صورت گیرد تا ناهنجاری ها و علل رفتاری آن شناسایی شود و بر اساس آن نسخه روانشناسی ارائه شود در غیر این صورت شاهد بازگشت مجدد این افراد به تکدی گری خواهیم بود.

مرادی در ادامه تاکید کرد: ارتباط شبکه ای کودکان کار باید قطع شود، بعضی از تکدی گری ها به صورت ساماندهی شده است که باید ارتباط شبکه ای آنان با کودکان شناسایی و قطع شود.همچنین باید مراکز توانمندسازی کودکان کار با همکاری دستگاه های مربوطه فعال شود.

لازم به ذکر است مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه ماندن کودکان در خیابان خط قرمز ماست گفت: نقش دستگاه ها در زمینه ساماندهی کودکان کار تعیین شده است که باید بر اساس آن عمل شود. 

وی خاطرنشان کرد: سامانه آسیب دیدگان در استانداری تهران راه اندازی شده است تا از این طریق بتوان برای ساماندهی کودکان برنامه ریزی کرد.

مروستی در ادامه با اشاره به متکدیان بومی گفت: شهرستان های دیگر باید باندهای متکدی ها را شناسایی کنند و از ورود آنان به استان تهران جلوگیری کنند.دستگاه ها در این عرصه موظف هستند تا اقدام به مدیریت کنند.

در ادامه ای جلسه مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه 3 مرکز فوریت های اجتماعی در تهران فعالیت می کنند گفت: از این تعداد 2 مرکز ویژه مردان و یک مرکز ویژه بانوان است.این سازمان آمادگی اختصاص مکانی برای نگهداری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی دارد.

سید نجم الدین محمدی در پایان اضافه کرد: نقش سازمان های مردم نهاد در جهت ساماندهی کودکان کار موثر است.

در بخش دیگری از این جلسه هدایت ‌الله جهانی ‌پور فرماندار شهرری گفت: باید نظام رفاهی و اجتماعی درستی برای نیازمندان شکل گیرد که در این زمینه می توانیم از تجربه کشورهای استفاده کرده و از ورود افراد به تکدی گری جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که توسعه اقتصادی یک کشور بر اساس ظرفیت های آن شکل نگرفته باشد شاهد فقر و بی عدالتی در جامعه خواهیم بود که در ادامه آسیب های اجتماعی را به همراه خواهد داشت. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.