قانون‌محوری در جامعه پزشکی، مهمترین رسالت‌ «پزشکان و قانون»
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، «دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله» در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری پزشکان و قانون، انتخاب هوشمندانه عنوان این پایگاه خبری را به فال نیک می‌گیرد و امیدوار است که قانون‌مداری و قانون‌محوری در جامعه پزشکی، بخشی از مهمترین رسالت‌های این پایگاه خبری قرار گیرد.

 پزشکان و قانون: آقای دکتر ارزیابی شما از تحولات صورت گرفته در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چیست؟

بنده از دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی تشکر ویژه دارم. ایشان نقش بزرگی در تمام بخش‌های حوزه‌ سلامت داشتند. به طور خلاصه می‌توان گفت که برای اولین‌بار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزیری داشته که قد و قامتی بالاتر از قامت وزارتخانه داشت و توانست تحول بزرگی را در بخش بهداشت، درمان و حوزه سلامت به وجود بیاورد. برای اولین‌بار در تاریخ ایران، بحث پزشکی و نگاه به سلامت جزء اولویت‌های دولت قرار گرفت. ما هیچ‌وقت در طول تاریخ پزشکی و در طول تاریخ دولت‌ها، دولتی را نداشتیم که بحث سلامت، محور اصلی آن باشد. اینها از دستاوردهای بزرگ حوزه سلامت کشور است که باید قدر آنها را بدانیم و این دستاوردها را حفظ کنیم. کمااینکه سلامت محور توسعه جامعه است و بدون سلامت، امکان توسعه جامعه وجود ندارد. این حرکت بزرگ و یادگاری که از دکتر هاشمی باقی مانده، باید پاس داشته شود.

 پزشکان و قانون: شما یکی از معدود روسای سازمان انتقال خون ایران هستید که با ۳ وزیر کار کرده‌اید. مهمترین شاخصه دکتر هاشمی در قیاس با سایر وزرا چه بود؟

هیچ‌کس به اندازه دکتر هاشمی تا این اندازه برای سازمان انتقال خون، زمان اختصاص نمی‌داد. ما هر وقت خواستیم و اراده کردیم، نزد ایشان رفتیم و از رهنمودهایشان استفاده کردیم. 

 پزشکان و قانون:‌ در دوران وزارت دکتر هاشمی، مهمترین اتفاقی که برای سازمان انتقال خون افتاد، چه بود؟

برای اولین‌بار در تاریخ ایران، بحث تعرفه‌گذاری و ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون مطرح شد. در واقع در دوره ایشان بحث اقتصاد انتقال خون مطرح و هزینه فایده در مصرف خون و فراورده‌های خونی انجام شد. این حرکت بزرگی بود که زمینه مصرف منطقی خون، مدیریت خون بیمار و انتقال خون محافظه کارانه را فراهم کرد که امروز در راس برنامه‌های کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. در زمینه سلامت خون، اقدامات بزرگی در کشور صورت گرفته که بی‌نظیر است. رسیدن شاخص اهدای خون مستمر در کشور به ۶۷ درصد از بزرگترین دستاوردهاست. حاصل آن این بود که در سال گذشته در ۱۴ استان کشور هیچ موردی از HIV در اهدا کنندگان خون نداشتیم. در ۴ استان خشک کشور هپاتیت بی و در ۴ استان هپاتیت سی نداشتیم. مفهوم آن این است که در بخشی از استان‌های کشور به خطر صفر انتقال خون می‌رسیم، در حالی که هنوز برخی از کشورهای پیشرفته دنیا آرزوی چنین جایگاهی را دارند. نتیجه این شد که علی‌رغم اینکه میزان HIV در جامعه افزایش پیدا کرده، در سال گذشته در میان اهداکنندگانی که برای اهدای خون مراجعه کردند، میزان هپاتیت بی، ۳ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود که یک رخداد نادر به حساب می‌آید. با اجرای برنامه آزمایش غربالگری در اهداکنندگان بار اول، در سال‌های آینده شاهد همین رخداد هم نخواهیم بود. اینها بخشی از دستاوردهایی بود که با همت، تلاش و پشتکار دکتر هاشمی ایجاد شد. 

 پزشکان و قانون: آقای دکتر شما بحث تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون را یکی از دستاوردهای بزرگ تاریخ انتقال خون معرفی کردید. در سال ۹۲ که برای بار دوم به سازمان انتقال خون آمدید، وضعیت بدهی‌های این سازمان، شما را دچار تردید کرده بود. الان وضعیت به چه شکل است؟

آن روز بنده انگیزه آمدن نداشتم و بسیاری از دوستان می‌گفتند در شرایطی سازمان را تحویل می گیری که ۲۱۰ میلیارد تومان بدهی دارد. این مساله چندین بار از سوی مدیران سازمان به وزیر قبلی و از سوی ایشان به ریاست جمهوری منعکس شده بود. این بدهی در شرایطی برای سازمان به وجود آمده بود که کل بودجه سالانه سازمان ۷۰ میلیارد تومان آن بود. به همین دلیل پرداختی‌های همکاران ما به شدت دچار مشکل شده بود. امروز اما دریافتی همکاران ما مشابه دانشگاه‌های علوم پزشکی است که این مساله باعث ایجاد انگیزه کاری شده و طبیعتا حرکت بزرگی را در کشور شاهد هستیم که امیدواریم پاس داشته شود.

 پزشکان و قانون: گذشته از این مسائل، نظر شما در خصوص آغاز به کار پایگاه خبری پزشکان و قانون چیست؟

جا دارد به مسئولین پایگاه خبری تحلیلی پزشکان و قانون به خاطر انتخاب عنوان، نگاه به قانون و آوردن آن در جامعه پزشکی تبریک بگویم. از نظر بنده یکی از مشکلات گمشده جامعه ما در همه ابعاد، کار بر مبنای قانون و عملکرد است.

 پزشکان و قانون: به نظر شما یک رسانه تخصصی در حوزه پزشکی چه چیزی را باید سرلوحه کار خود قرار دهد؟

مهمترین رسالت یک رسانه تخصصی، پایبندی به نشر آن چیزی است که به‌عنوان تخصص اعلام می‌کند. من فکر می‌کنم اجرای قانون‌مداری و قانون‌محوری در همه ابعاد در جامعه و علی‌الخصوص جامعه پزشکی، بخشی از مهمترین کارهای شماست و پایگاه خبری پزشکان و قانون برای دست‌یابی به این هدف، مسیر سختی را در پیش دارد. چون در ایران یک روند تاریخی و فکری شکل گرفته که متعاقب آن، متاسفانه برخی امور چندان مبتنی‌بر قانون پیش نمی‌رود و زمانی که پای منافع شخصی به میان می‌آید، هزاران توجیه قانونی و شرعی  به آن متصل می‌شود. علت آن شاید این باشد که ما در کشوری بودیم که همیشه مورد هجوم و فشار بوده است و به خاطر گریز، انواع و اقسام توجیهات را آوردیم و کمتر به قانون که محور حرکت است، توجه کردیم. آرزوی من این است که شما در این زمینه بتوانید موفق باشید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.