اولین پارک فناوری سلامت اصفهان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، با حضور سورنا ستاری بعداز ظهر امروز (شنبه) این مرکز که شامل ۱۰ خوشه فناور فعال است، افتتاح شد. این خوشه‌ها شامل فناوری‌های نوین، زیست فناوری، مهندسی ژنتیک، فناوری مواد جدید نانو، لوازم و تجهیزات پزشکی، داروسازی و گیاهان دارویی، طب سنتی، آی‌.تی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، دامپزشکی و محصولات پزشکی است. مجوز موافقت این مرکز فروردین امسال از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد. 

کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناور دانش بنیان حوزه‌های گوناگونی چون فناوری‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، غذا و دارو در این پارک علم و فناوری استقرار یافته است که برای ورود به مرحله تجاری‌سازی، حمایت و هدایت می‌شوند.

علیرضا یوسفی، معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: این پارک علم و فناوری سلامت در زمینی به وسعت ۲۱ هکتار احداث شده است. 

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ شرکت مستقر در این مرکز فعال شده است و تا دو سال آینده این تعداد به ۱۰۰ مرکز ارتقا می‌یابد.

معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه حوزه سلامت از حوزه‌های دیگر گسترده‌تر است، تصریح کرد: سلامت انسان مهمترین نکته در زندگی افراد جامعه و در آینده این پارک نقطه امید جوانان استان است.

 یوسفی در خصوص اعتبارات این طرح گفت: بیش از ۲۵ میلیارد تومن هزینه شده است و معتقدیم این سرمایه‌گذاری معتبر و قابل بازگشت است.

لازم به ذکر است ستاری در بخش نخست سفر به استان اصفهان از مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان مستقر در شهرک نوآوری و شهرک سلامت اصفهان نیز بازدید کرد. هدف اصلی این مجموعه دانش‌بنیان، ارائه مجموعه‌ای از خدمات درمانی و بهداشتی در قالب ۳۶ کلینیک تخصصی در حوزه‌های درمانی مختلف است.

در بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از شهرک سلامت اصفهان، ۲ دستگاه پیشرفته ایران ساخت به نمایش درآمد.

در بخشی از این بازدید دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی ایران ساخت که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد، نصب و راه‌اندازی شد.  ساخت دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی نیازمند دانش فنی بالا است و تولید آن توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

ساخت و تجاری‌سازی این دستگاه در قالب طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت فناور، ارزش نمونه خارجی هر نمونه از این دستگاه بین ۱.۲ تا  سه میلیون دلار است و ساخت نمونه ایران ساخت این دستگاه با کیفیت مشابه خارجی ۱۵۰ هزار دلار هزینه دارد که نسبت به نمونه خارجی زمینه جلوگیری از خروج ارز را فراهم می‌کند.

همچنین کیفیت و فناوری بالای این محصول دانش‌بنیان، راه ارزآوری از طریق صادرات را هموار می‌کند.

دستگاه اشعه ایکس ایران ساخت با کاربرد مشاهده و اسکن کانتینرهای گمرکی کالا نیز دیگر دستگاهی است که به بهره‌برداری عملیاتی رسید.

این دستگاه دانش‌بنیان که با تولید پرتوهای ایکس و دریافت علائم روی شناساگرها، داخل کانتینرهای گمرکی و بار را شناسایی و امکان مشاهده محموله‌های بار را فراهم می‌کند.

این دستگاه دانش‌بنیان اولین بار در کشور و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تجاری‌سازی شده است.

با ساخت این دستگاه، ایران در جمع چهار کشور دارنده این فناوری قرار می‌گیرد. قیمت نمونه خارجی این دستگاه بین ۲ تا ۳ میلیون دلار است. ساخت نمونه ایران ساخت و کاملا بومی با هزینه کمتر از ۱۰۰هزار دلار، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را در کنار ایجاد زمینه ارزآوری از راه صادرات به دنبال دارد. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.