۳۵ هزار واحد خون اهدا شده توسط داوطلبان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمد نصیری گفت: اهدای این شمار واحد خون در راستای حمایت از سلامت و حیات انسان های بیمار و نیازمند دریافت این مایع حیات بخش و در راستای ارائه خدمات عام المنفعه و بشردوستانه از سوی جمعیت هلال احمر انجام شده است.

وی افزود: اهدای خون از سوی داوطلبان این سازمان از سال 1380 با اهدای 2 هزار و 500 واحد خون به بیماران نیازمند آغاز شد که در برخی موارد به ویژه مواقع ضروری عمومی و پیچیده انواع حوادث و نیاز کشور و جامعه آسیب دیده به خون و اجزای آن (پلاسما، پلاکت، سلول‌ های بنیادی و نظایر آن) به 129 هزار واحد خون هم رسید اما در مواقع عادی و معمولی میانگین سالیانه اهدای خون از سوی داوطلبان هلال احمر حدود 75 هزار واحد خون است.

نصیری در ادامه گفت: طبق آمار ارزیابی شده میانگین اهدای خون داوطلبان زن هلال احمر نسبت به داوطلبان مرد آن بیشتر است و اهدای خون از سوی این داوطلبان زن و مرد به منظور دستیابی به اهداف هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 2 اساسنامه جمعیت انجام می شود که تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملتها و همچنین حمایت از زندگی و سلامت انسان ها است و همچنین اهداف عالیه سازمان انتقال خون که تهیه و توزیع خون سالم و کافی جهت نیازمندان و تامین آن با ایجاد روحیه ایثار و گذشت و اهدای خون آگاهانه و مسئولانه است. 

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون دارای ویژگی مشترک عام‌المنفعه و فراگیر در سراسر کشور هستند، اظهار داشت: چندی پیش روسای جمعیت هلال احمر و سازمان انتقال خون ایران، با هدف توسعه و ترویج فرهنگ نوعدوستی، صلح، ایثار و ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه در زمینه بهداشت و سلامت خون تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند که در آن بر توسعه و ترویج فرهنگ نوعدوستی و صلح و ایثار، ارتقای سطح دانش و آگاهی جامعه در زمینه بهداشت و سلامت خون، اشاعه فرهنگ اهدای خون سالم و داوطلبانه و بدون چشم ‌داشت و ارتقای سطح مشارکت‌های مردمی، توانمندسازی و توجه به سرمایه انسانی و اجتماعی تاکید شده است.

نصیری  با فراخوانی دوباره از تمام اعضای فعال و داوطلب هلال احمر در سراسر کشور از آنان خواست با مراجعه به پایگاه های سازمان انتقال خون، خون سالم خود را به بیماران نیازمند هدیه کنند.

وی اضافه کرد: به دلیل سرمای هوا و شرایط جوی، حضور مردم برای اهدای خون، کمتر شده و کمبود در ذخایر خونی، احساس می شود، سازمان داوطلبان در راستای یکی از اهداف خود مبنی بر حمایت از سلامت انسان ها و اجرای یکی از برنامه های توصیه شده فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر، اهدای خون را به عنوان بخشی از خدمات اشتراک ‌گذاری منابع انسانی، امکانات و ساختارهای توسعه ‌ای و پشتیبانی و بهره ‌گیری از ظرفیت شبکه ‌ای در سطح ملی به ویژه در مواقع بروز بحران‌ های ملی و منطقه ‌ای در دستورکار قرار داده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر افزود: داوطلبان جمعیت هلال احمر دارای این تفکر و اندیشه هستند که هنوز برای خون جایگزینی وجود ندارد و جان و تداوم حیات هزاران بیمار در مراکز درمانی تنها و تنها وابسته به خون های اهدایی آنهاست؛ همچنین آنان به اهدای خون به عنوان یک امر خداپسندانه، بشردوستانه و مسئولیت پذیری در قبال جامعه برای نجات همنوع خود نگاه می کنند.

نصیری در ادامه با اشاره به اینکه هدیه خون سالم برای درمان یک بیمار نیازمند جایگزین ندارد و سرمایه و عامل حرکت چرخه مراکز انتقال خون در هر کشوری از رگ اهداکننده تا رگ بیمار، تنها اهداکنندگان آگاه و آموزش دیده و سالم جامعه هستند، افزود: بهتر است داوطلبان اهدای خون را به روزهای خاص سال و مناسب های مذهبی و ملی محدود نکنند.

در پایان لازم به ذکر است اهدای خون همولوگ یا اهدای خون به دیگران متداول ترین نوع اهدای خون است که در این روش اهداکننده می تواند به منظور حفظ ارزش های انسانی، کمک به همنوع و هم یاری ملی سالی یک تا چهار بار به مراکز خونگیری مراجعه کرده و تحت معاینه و مشاوره قرار گیرند و در صورت تأیید پزشک بخش اهداکنندگان، خون یا یکی از اجزای‌ آن را به صورت داوطلبانه و بدون هیچگونه چشم داشتی هدیه کند.

سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر به عنوان حامی و پشتیبان سازمان امداد و نجات، از خدمات 717 هزار عضو داوطلب در چهار هزار و 200 «خانه داوطلب عمومی» و «خانه هلال» به عنوان فعال ترین شبکه مردمی در چهار گروه هدایت، حمایت، مهارت و مشارکت بهره می‌برد. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.