جایگاه اول ایران در منطقه از نظر تعداد مقالات و استنادات
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، رضا ملک‌زاده در بیست‌وچهارمین جشنواره علوم پزشکی رازی که امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور وسورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور برگزار شد، ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت علم و فناوری در کشور پرداخت و گفت: در سال ۱۹۷۸ از کل کشورهای منطقه بالاتر بودیم، اما در سال ۲۰۰۰ افت کردیم. این در حالی است که امسال از شرایط بسیار خوبی برخوردار هستیم.

وی افزود: رشد علم و فناوری در اوایل انقلاب اسلامی بیشتر در دانشگاه‌های تهران و شیراز است، در زمان جنگ افت پیدا کردیم در حالی که بعد از آن رشد علم فناوری با شتاب بیشتری اتفاق افتاد.

ملک زاده در ادامه گفت: در جایگاه اول منطقه به لحاظ تعداد مقالات و نیز استنادات که یک شاخص کیفی است هستیم، با تولید دو درصد علم در همه پایگاه‌ها بین کشورهای اسلامی سرآمد هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین با اشاره به این‌که با وجود این‌که یک درصد جمعیت هستیم، دو درصد مقالات و سه درصد استنادات به ما اختصاص دارد، گفت: با وجود ۲۹ دانشگاه برتر در کشور نسبت به ترکیه نیز جایگاه بهتری داریم، در حالی که اعتبارات ما نسبت به آنها کمتر است و به جای سه درصد از کل ناخالص ملی تنها ۰.۳ درصد است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش نیروی انسانی را در این خصوص موثر دانست و یادآور شد: تعداد پزشکان در این سال‌ها ۱۵ برابر شده و تعداد پزشکان متخصص از ۵۸۰۰ به ۳۶ هزار افزایش یافته؛ همچنین با وجود آنکه اعضای هیات علمی این حوزه تنها ۱۰ درصد کل اعضای هیات علمی هستند، ۳۰ درصد تولید علم در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

ملک زاده ۴۱۲ مجله در این حوزه، ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در علوم پزشکی از جمله ۵۳ مرکز دارای ردیف بودجه مستقل و نیز اتصال ۷۰ دانشگاه کشور به سیستم اطلاع‌رسانی جهانی را از جمله زیرساخت‌های مهم این حوزه دانست و اظهار کرد: محققان فعال کشور می‌توانند به تمام متن ۸۰ مجله علمی معتبر جهانی دسترسی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بهبود شاخص‌ها از جمله افزایش امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۷ سال، قرار گرفتن کشور بین پنج کشور برتر در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه دوم جهانی کشور در پیوند مغز استخوان و نیز جایگاه شاخص در پیوند کلیه و پیوند کبد از دیگر دستاوردهای این حوزه است، اکنون بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با بیان این‌که ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه پزشکی تشکیل شده و ۳۰۰ شرکت نیز در حال دانش‌بنیان شدن هستند، خاطر نشان کرد: ۳۴۰ محصول دارویی در مراکز رشد ساخته می‌شود.

ملک زاده تصریح کرد: از دیگر اقدامات موثر برنامه ثبت بیماری‌ها، تکمیل ۱۰ اتاق تمیز در دانشگاه‌ها، بهبود کیفیت رصد علم، حمایت از ۴۰۶ پروژه تحقیقاتی مهم در وزارت بهداشت، حمایت از ۷۰ برنامه در سطح ملی و نیز برنامه کوهورت پرشین است، ۴۴ دانشمند کشورمان در حوزه علوم پزشکی جزو دانشمندان یک درصد پراستناد جهان هستند.

به گزارش ایسنا وی در پایان مانیتورینگ دائمی سوء‌استفاده‌های پژوهشی را نیز یادآور شد و گفت: در بیست‌وچهارمین جشنواره علوم پزشکی رازی ۸۴ محقق، ۶۰ دانشجو و یک پژوهشگر شرکت کرده‌اند که امسال ۱۱ برگزیده حقیقی را انتخاب کرده و این تعداد نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.