افتتاح واحد ویدئومونیتورینگ نوار مغزی در بیمارستان امام حسین(ع)
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ناهید بلادی مقدم متخصص نورولوژی با بیان اینکه بیماری صرع (اپی لپسی) یکی از بیماری‌های شایع در حیطه بیماری‌های مغز و اعصاب است، گفت: شیوع صرع در ایران حدود یک درصد از جمعیت است و تخمین زده می‌شود که ۸۰۰ هزار بیمار مبتلابه صرع در کشور وجود داشته باشد. 

بلادی مقدم افزود: حدود ۸۰ درصد از  بیماران اپیلپتیک با داروی مناسب و دوز کافی از دارو، قابل کنترل هستند ولی ۲۰ تا ۳۰ درصد بیماران مبتلا به صرع، علی‌رغم استفاده از داروی مناسب و با دوز کافی به درمان دارویی جواب نمی‌دهند که این بیماران نیازمند بررسی بیشتر هستند.

وی در ادامه گفت: در مواردی که بیماری صرع مقاوم به درمان باشد، یکی از روش‌های درمانی که می‌تواند به بیماران کمک کند، جراحی ناحیه‌ای از مغز است که منشأ بروز حملات صرعی است و مشخص کردن کانون صرع در مغز نیازمند مانیتورینگ طولانی‌مدت بیماران صرعی است.

رئیس بخش نورولوژی بیمارستان امام حسین افزود: در این روش بیماران به مدت ۳ تا ٧ روز در واحد مانیتورینگ نوار مغزی بستری می‌شوند که در حین بستری، نوار مغز بیمار به‌صورت مداوم برای چند روز ثبت می‌شود و ضمن اینکه منشأ بروز امواج با این روش قابل‌بررسی است.

بلادی مقدم خاطرنشان کرد: از آنجاکه بیمار از طریق دوربین‌های نصب‌شده در اتاق تحت نظر بوده، در صورت بروز حمله صرعی، خود حمله نیز قابل ثبت است و هم‌زمان پرستار آموزش‌دیده بلافاصله بر بالین بیمار حضور می‌یابد و ارزیابی علائم بالینی بیمار را انجام می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه علائم بالینی در حین حمله از دو نظر مهم است، افزود: در وهله اول مشخص می‌شود که این علائم منطبق بر حمله تشنجی است یا خیر و در صورتی‌که وقوع تشنج با توجه به خصوصیات بالینی و نیز تغییرات هم‌زمان در نوار مغز محرز شده باشد، نوع علائم در ضمن حمله نیز می‌تواند در تعیین کانون تشنج کمک‌کننده باشد.

در ادامه بهنام صفرپور، فوق تخصص اپی لپسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: انجام LTM علاوه بر اینکه می‌تواند دریافتن بیماران صرعی مقاوم به درمان که از عمل جراحی مغز ممکن است سود ببرند، مؤثر باشد در افتراق حمله صرعی واقعی از حملاتی که غیر صرعی هستند نیز مؤثر است.

وی اضافه کرد: بیماران زیادی ممکن است اصولا حمله صرعی نداشته باشند و به‌ اشتباه تحت درمان با داروی ضد تشنج قرار گرفته باشند، در حالی‌که علت حملات سنکوپ‌های قلبی و یا مشکلات روان‌پزشکی باشد. بنابراین در صورتی‌که بررسی‌های بالینی و نوار مغزهای کوتاه‌مدت سرپایی به افتراق این حملات کمک نکرده باشد، می‌توان از  LTM برای این منظور استفاده کرد.

صفرپور با بیان اینکه در حال حاضر در سطح کشور هم مراکز دولتی و هم غیردولتی که ارائه‌دهنده چنین خدمتی برای بیماران صرعی باشند، اندک هستند، گفت: با توجه به اینکه بیمارستان امام حسین (ع)، تنها بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که هر سه بخش روان‌پزشکی، جراحی اعصاب و داخلی اعصاب در آن فعال است، راه‌اندازی واحد ویدیومونیتورینگ نوار مغزی که شامل دو تخت است، می‌تواند کمک قابل‌توجهی به بیماران اپی لپسی برای بهره‌گیری از درمان‌های مناسب‌تر کند.

به گزارش ایسنا، کلینیک تشنج بیمارستان در روزهای شنبه عصر و دوشنبه صبح فعال است که بیماران مبتلا به تشنج می‌توانند در روزهای ذکر شده مراجعه کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.