بودجه بهداشت و درمان ۱۰ برابر بودجه فرهنگ
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، همزمان با اعلام کلیات بودجه سال بیشتر وزارتخانه ها به دنبال بالا بردن سهم خود از بودجه کشور شده و تلاش خود را به کار می گیرند تا بتوانند بودجه بیشتری را عاید خود کنند. یکی از وزارتخانه هایی که در سال جاری با حاشیه های بسیاری رو به رو شد وزارت بهداشت بود. وزیر نسبت به رقم اعلام شده بودجه معترض بوده و از سمت خود استعفاء کرد؛ اما نکته قابل توجه در این میان سهم اندک بیشتر وزراتخانه ها از بودجه کل کشور است. بررسی ها نشان می دهد که بیشتر وزارتخانه ها نهایتا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بودجه داشتند و در سال جاری باید به مدیریت منابع دقت بیشتری داشته باشند. گزارش پیش رو تلاش می کند تا سهم چند وزارتخانه از بودجه کشور را بررسی کند.

در بودجه سال آینده برای وزارت بهداشت ۳۶ هزار میلیارد تومان اعتبار منظور شده است. در صورتی که ٣۵هزار میلیارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌هاست که حقوق حدود ۴۶٠هزار نفر، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و … را در برمی‌گیرد. آنچه که بیشتر از هر چیزی بودجه وزارت بهداشت را تحت تاثیر قرار داده است طرح تحول سلامت است. درست است که در زمان افزایش قیمت ها و تورم، سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها باید نقش خود را در تامین نیازهای مردم بیشتر کنند تا به مردم فشار مالی وارد نشود اما نمی توان این موضوع را تنها دلیل افزایش میزان بودجه دانست.

بودجه وزارت بهداشت نیز مطابق رشد سایر سازمان ‌ها بسته می شود. وزارت بهداشت نیز وزارتخانه ای خدماتی است و بعد از وزارت آموزش و پرورش دومین وزارتخانه بزرگ کشور است و کارکنان بسیاری دارد. تقریبا هر رشد بودجه ‌ای که برای این وزارتخانه تصویب می‌ شود، تمام و یا عمده آن صرف افزایش حقوق کارکنان در سال آینده میشود، چراکه مانند سایر کارکنان دولتی برنامه ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق را دارد و بر همین اساس قسمت عمده‌ای از منابع به این بخش منتقل می شود. از سوی دیگر وزارت بهداشت برای طرح تحول سلامت نیز به یک بودجه مضاعف نیاز دارد. آمار رسمی وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد به صورت کلی اعتبارات بخش سلامت و بهداشت و درمان در دولت روحانی حدود ۳ برابر شده است. تا جایی که در سال ۹۲ کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ بر ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان که برای سال ۹۸ به ۷۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

براساس جزییات مطرح شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و براساس اعلام رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور «اعتبارات بودجه عمومی سلامت در قوانین بودجه کشور از رقم ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۱ به رقم ۷۵۹۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده است که بیش از ۴ برابر رشد داشته است. براساس جزییات بودجه سال ۹۸ دولت، طرح تحول نظام سلامت در سال آینده حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه دارد. به طوریکه در ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای ۱۱ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان برای کمک به طرح تحول سلامت است که در سال ۹۷ این رقم ۱۰ هزار و ۶۸۴ میلیارد تومان بوده است. طبق گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه این مبلغ جدای از منابع هدفمندی است و فقط مربوط به بودجه عمومی می‌شود و سرجمع ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی طرح‌های سلامت گنجانده شده است. مابه‌التفاوت رقم تا ۳۶ هزار میلیارد تومانی که مطرح است از محل ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت تأمین می‌شود. به عبارت دیگر می توان گفت که وزارت بهداشت برای طرح تحول سلامت بودجه ای برابر با کل بودجه وزارت خانه نیاز دارد و این موضوع محل چالش برای وزارت بهداشت شده است.

رشد ۱۴ درصدی بودجه وزارت علوم

وزارت علوم که یکی دیگر از وزارت خانه های آموزش پایه است در سال آینده با رشد بودجه چندانی رو به رو نشده است. آن چیزی که درلایحه بودجه سال ۹۸ دیده شده، افزایش حدود ۱۴ درصدی است، در صورتی که پیشنهاد وزارت علوم به سازمان برنامه و بودجه، به تفکیک دانشگاه ها، افزایش ۹۰ درصدی بود. ولی آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۸ برای دانشگاه ها منظور شده افزایش ۱۴ درصدی است. بودجه ۹۸ سازمان سنجش آموزش کشور در مقایسه با بودجه سال ۹۷ بدون تغییر و همان رقم ۱۳۰ میلیارد تومان است.

جهاد دانشگاهی در سال ۹۸ بودجه ای معادل ۳۳۵ میلیارد و ۹۹۷ میلیون تومان دریافت می کند. این میزان در سال جاری ۲۶۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

اعتبار پیش بینی شده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای سال آینده یکصد میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان است.

سازمان امور دانشجویان سال آینده ۸۹۱ میلیارد و ۷۹ میلیون تومان دریافت می کند، این در حالیست که بودجه سازمان در سال جاری ۸۳۰ میلیارد و ۳۶۱ میلیون تومان اعلام شد.

صندوق رفاه دانشجویان ۶۶۹ میلیارد و ۶۶۱ میلیون تومان دریافت خواهد کرد که این رقم در سال جاری ۶۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.

جدول شماره یک میزان بودجه وزارت خانه های مختلف را نشان می دهد.

 | نام وزارتخانه                                           | میزان بودجه
 | اطلاعات                                                 | ۵۸.۲۵۸.۳۰۱
 | آموزش و پرورش                                     | ۴۵۸.۳۱۳.۳۳۹
 | ورزش و جوانان                                       | ۱۱.۶۶۵.۶۵۸
 | علوم و تحقیقات                                     | ۱۶.۶۶۱.۳۷۰
 | فرهنگ و ارشاد اسلامی                            | ۱۴.۱۵۶.۱۶۰
 | بهداشت و درمان                                     | ۱۴۴.۸۹۶.۶۶۰

سهم بالای وزارت آموزش و پرورش از بودجه ۹۸

بر اساس بودجه پیش بینی شده بیشترین بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۸ در بین وزارتخانه‌‌ها به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها از ۳۳ هزار میلیارد تومان به ۴۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ افزایش و دو هزار میلیارد تومان به رتبه‌بندی معلمان اختصاص یافت. افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات ردیف‌های هزینه‌ای خرید خدمات آموزشی در مناطق کمتر برخوردار، افزایش ۲۵درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دانشگاه فرهنگیان، افزایش ۵ برابری کمک‌‌های فنی و اعتباری برای مدارس غیردولتی و تأمین اعتبار مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث ۵۰۰ زمین چمن مصنوعی ورزشی در مدارس کشور از دیگر مواردی است که در بخش آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای به آن توجه شده است.

همچنین ‌اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح تملک فضاهای آموزشی نیمه‌تمام که ۵۰ درصد توسط خیرین تأمین شده باشد از ۴۱۲ به ۹۰۰ میلیارد تومان ( ۱۲۱۰ میلیارد تومان نیز توسط خیرین تامین می‌شود) افزایش ۱۱۸ درصدی داشته است.

رشد ۱۰ درصدی بودجه وزارت ورزش در سال ۹۸

وزارت ورزش هم مانند بسیاری از وزارت خانه های دیگر در محدوده رشد ۱۰ درصدی بودجه قرار گرفته است. در لایحه بود جه ۹۸ و در بخش «برآورد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب امور» فصل مربوط به ورزش و تفریحات با رقم ۱۲,۵۲۸,۰۶۳ ریال یا همان ۱۲۵۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قید شده است. این در حالی است که در هر دو بخش هزینه‌ای و همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعتبارات مدنظر نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است. در این لایحه و در بخش «برآورد اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بر حسب امور» یا همان جدول شماره ۶، فصل مربوط به ورزش و تفریحات با رقم ۱۲,۵۲۸,۰۶۳ ریال یا همان ۱۲۵۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قید شده است. این در حالی است که در هر دو بخش هزینه‌ای و همچنین تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعتبارات مدنظر نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است. اعتدال

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.