تکمیل چرخه نظام ارجاع در استان گلستان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، در این چرخه، بیماران ساکن مناطق روستایی ابتدا به پزشک خانواده مستقر در مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و پس از تشخیص های اولیه و در صورت نیاز به خدمات بیشتر، پس از دریافت کد ۱۶ رقمی و نوبت گیری توسط سامانه بهیاب، به سطح ۲ و کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی ارجاع می‌شوند. دریافت نوبت برای ویزیت پزشکان متخصص و فوق تخصص از طریق سامانه بهیاب انجام می‌شود.

شهرستان گنبد کاووس ۳۹۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۲۰۳ هزار نفر از آنان در مناطق روستایی این شهرستان حضور دارند و در این شهرستان علاوه بر ۱۱۱ خانه بهداشت، ۲۷ مرکز بهداشتی و درمانی و ۱۵ پایگاه سلامت، ۴ بیمارستان دانشگاهی، دو بیمارستان خصوصی، یک بیمارستان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، ۴۹۸ تخت فعال در بخش دولتی و ۳ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد.

از اول خردادماه تا ۲۳ دی ماه امسال، ۲۳۴ هزار ویزیت در مناطق روستایی شهرستان گنبد کاووس توسط پزشکان خانواده انجام شده و ۳۰ هزار مورد معادل حدود ۱۳ درصد از ویزیت ها به سطح دو خدمات ارجاع شده و ۲۰ هزار مورد از این ارجاعات معادل ۶۹ درصد، توسط سامانه بهیاب نوبت گیری شده است. در این زنجیره، بیماران می توانند از طریق مراکز بهداشتی و درمانی و یا مراجعه به سامانه بهیاب، اقدام به نوبت گیری کنند.

شهرستان مینودشت دارای ۷۷ هزار نفر است که ۴۶ هزار نفر از جمعیت در مناطق روستایی سکونت دارند. در این شهرستان ۴۱ خانه بهداشت، ۶ مرکز جامع خدمات سلامت، دو پایگاه اورژانس، یک بیمارستان دانشگاهی است.

در سه ماهه دوم امسال حدود ۱۹۰۰ مورد و در سه ماهه سوم امسال حدود ۱۶۰۰ مورد از سطح یک خدمات در مناطق روستایی این شهرستان به سطح ۲ ارجاع شدند و درصد ارجاع الکترونیک در سه ماهه دوم امسال حدود ۹ درصد و در سه ماهه سوم نیز حدود ۷ درصد بوده است.

شهرستان کلاله ۱۲۷ هزار نفر جمعیت دارد که ۹۲ هزار نفر از جمعیت این شهرستان در مناطق روستایی ساکن هستند. ۱۲ مرکز بهداشتی و درمانی، ۵۲ خانه بهداشت، ۳ پایگاه سلامت، یک بیمارستان دانشگاهی و یک کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در شهرستان کلاله فعالیت دارند. در این شهرستان حدود ۲۴ هزار مورد ارجاع از سطح یک به سطح دو خدمات و کلینیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی، ارجاع داده شده است.

لازم به ذکر است در این نشست که با حضور سرپرست وزارت بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت و اعضای هیات رییسه و مدیران دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد، داشبورد مدیریتی نظام ارجاع رونمایی شد. در این ابزار دیده بانی، علاوه بر رصد داده های ثبت شده و کنترل روندها، تعداد موارد ارجاع، تعداد پذیرش در سطح یک و دو خدمات، پسخوراند و دریافتی سامانه ناب قابل مشاهده است.

از قابلیت های داشبورد مدیریتی نظام ارجاع می توان به وضعیت کل نوبت های سرپایی در کلینیک، پایش ارجاع نوبت، پسخوراند به تفکیک شهرستان، درصد ارجاعات با نوبت گرفته شده از بهداشت، درصد پرداخت هزینه نوبت از طریق POS در سطح یک خدمات به تفکیک شهرستان، فراوانی بستر دریافت نوبت (نظام ارجاع، اینترنت، تلفنی، کیوسک و برنامه تلفن همراه)، درصد میزان لغو نوبت به تفکیک درمانگاه و وضعیت نوبت‌های ارجاعی اشاره کرد. وبدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.