لزوم ارتقای سواد سلامت روانی در جامعه
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، احمد حاجبی در نشست خبری پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان در زنجان گفت: سلامت روان حوزه‌ای است که همواره از آن به عنوان حوزه مغفول یاد می‌شود و آن میزانی که سلامت جسمی برای مردم ملموس است، سلامت روان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: بحث سلامت روان نه تنها در ایران، بلکه در همه جهان نیز ناآشنا برای مردم و مغفول بوده و دانش و آگاهی و یا به عبارت دیگر سواد سلامت روان در جامعه، پایین است.

حاجبی در ادامه با اشاره به مطالعات انجام ‌شده بر روی افرادی که اختلال روان‌پزشکی داشتند، افزود: براساس نتایج این مطالعه، دو‌سوم از جامعه هدف برای دریافت درمان و خدمات اقدام نکرده‌ بودند و ۶۷ درصد از این افراد بهبود خود به ‌خودی بیماری را دلیلی بر عدم مراجعه به روا‌ن‌پزشک اعلام کردند که این نشان از پایین بودن سطح سواد سلامت روان در جامعه است.

مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: مشکل پایین بودن سطح سواد سلامت روان به حدی است که بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها نیز تفاوت روان‌شناس و روان‌پزشک را نمی‌دانند و به دنبال آن هستیم که سواد سلامت عموم جامعه را افزایش دهیم که راهکارهایی از قبیل آموزش در مدارس، دانشگاه‌ها و آموزش خودمراقبتی، از جمله رویکردها است.

حاجبی در پایان خاطرنشان کرد: هنر رویکردی برای ارتقای سواد سلامت روان جامعه است، برگزاری این جشنواره نگاه‌ها را به بحث سلامت روان متمرکز می‌کند و عکاسان می‌توانند با عکسی مفاهیمی از قبیل انگ‌زدایی بیماری‌های روانی، با هم ‌بودن و ... را منتقل کنند. وبدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.