دکتر نمکی مدیری کارآمد و مسلط در حوزه بهداشت و درمان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون،  عزت اله گل علیزاده با اعلام این مطلب اظهار داشت: دکتر نمکی در رزومه خود سابقه مدیریت شبکه بهداشت و درمان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی، قائم مقام معاونت بهداشت و معاونت بهداشت وزارت بهداشت و نیز معاونت علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه را دارد.

وی در ادامه گفت: انتظار جامعه پزشکی از وزیر بهداشت آینده، توجه به مشکلات  موجود در طرح تحول سلامت و اجرای دقیق قانون برنامه ششم توسعه از جمله اجرای سیستم سطح بندی، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع به مفهوم واقعی آن، تدوین راهنماهای بالینی، تدوین بسته پایه خدمات، خرید راهبردی خدمات و اعلام به موقع تعرفه خدمات بر اساس قیمت واقعی خدمات است.

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی برگزاری دوره های توانمند سازی که در سال ۹۲ در قالب آیین نامه توانمندسازی پزشکان عمومی ابلاغ شد را یکی از خواسته های جامعه پزشکان عمومی دانست و گفت: در تمام کشورهای پیشرو در زمینه پزشکی خانواده و نظام ارجاع 80 تا 85 درصد خدمات در سطح یک و توسط پزشکان عمومی ارائه می شود.

گل علیزاده اضافه کرد: بر اساس مصوبه سال گذشته هیات دولت، مدت زمان ویزیت برای پزشک عمومی و متخصص و فوق تخصص مشخص شده است. اگر قرار است با این مبنا عمل شود و به عنوان نمونه یک پزشک فوق تخصص در یک ساعت حداکثر دو بیمار را ویزیت کند،‌ باید تعرفه متناسب با آن هم از محل بیمه ها و نه از جیب مردم پرداخت شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر جایگاه پزشک عمومی در نظام سلامت مشخص نیست،اینکه اکثر پزشکان از دوران اینترنی و یا حتی در دوران طرح، مشغول آماده کردن خود برای شرکت در آزمون دستیاری هستند در واقع به این دلیل است که جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت نادیده گرفته شده است. وقتی تفاوت درآمدی و جایگاه اجتماعی زیادی بین پزشکان عمومی و متخصصان وجود دارد -هر چند که برخی پزشکان متخصص نسخه نویس هم از درآمد متناسبی برخوردار نیستند- فارغ التحصیلان پزشک عمومی برای شرکت در آزمون رزیدنتی و اخذ مدرک تخصص تشویق می شوند.

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در ادامه گفت: اگر به قانون عمل شود و جایگاه پزشکان عمومی به درستی بازتعریف شود از هدر رفت منابع جلوگیری می شود که به نفع نظام سلامت و جامعه پزشکان عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص منابع مالی نظام سلامت معتقدم که همین منابع موجود هم در نظام سلامت نسبت به  نیازها، خواسته ها و توقعات ایجاد شده کافی نیست. از سوی دیگر همین منابع محدود هم به درستی مدیریت نمی شود و باعث ایجاد مشکلات متعدد و از جمله افزایش شکاف درآمدی بین اقشار مختلف جامعه پزشکی شده است.

گل علیزاده با اشاره به ارتباط نه چندان مناسب وزارت بهداشت با بدنه جامعه پزشکی، گفت: برخی برنامه های وزارت بهداشت بدون نظر خواهی از نمایندگان جامعه پزشکی اجرایی می شد که بعدها در هنگام اجرا موجب دچار مقاومت و بعضا مخالفت یا عدم پذیرش این برنامه ها از سوی جامعه پزشکی می شد که موارد زیادی از این تجربیات تلخ وجود دارد.

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: برای اجرای صحیح قانون یک تیم قوی اجرایی و هماهنگ باید در کنار وزیر بهداشت قرار گیرند تا از هدر رفت منابع جلوگیری شود. اگر قانون ایراد دارد، باید اصلاح شود اما اگر مدیریت منابع و اجرای صحیح قانون انجام نشود، با توجه به هزینه هایی که در نظام سلامت تعریف شده است، همچنان با کمبود منابع روبرو خواهیم بود.

وی به ارتباط خوب دکتر نمکی سرپرست وزارت بهداشت با نظام پزشکی و مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی اشاره کرد و افزود: دیدگاه های وی بسیار مثبت و روشن است و امیدواریم دکتر نمکی که مدیری کارآمد و مسلط به حوزه بهداشت و درمان به ویژه اقتصاد سلامت است، در دوره مدیریت خود بتواند دیدگاه های خود را به خوبی اجرایی کند.

به گزارش وبدا گل علیزاده در پایان گفت: از طرف خودم و همکارانم در شورای عالی نظام پزشکی و انجمن های علمی آمادگی همکاری کامل با سرپرست وزارت بهداشت را اعلام می کنم و از طرفی این تقاضا را داریم که بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی و قانون برنامه ششم توسعه در تدوین لوایح و... از نظر مشورتی سازمان نظام پزشکی استفاده شود و معاونین وزیر نیز ملزم به مشورت با سازمان نظام پزشکی و انجمن های علمی که متشکل از نمایندگان جامعه پزشکی است، شوند. این روند به وزارت بهداشت کمک زیادی می کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.