کمبود نیرو در پایگاه های اورژانس
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، پیرحسین کولیوند امروز در مراسم دومین همایش روسای سازمان اورژانس کشور که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: آیین نامه ساماندهی پوشش فراگیر اورژانس پیش بیمارستانی در سال ۸۶ تدوین و در هیئت دولت به تصویب رسیده است، اما برخی از بند‌های آن هنوز به طور کامل اجرایی نشده است؛ بر اساس برنامه ششم توسعه این آیین نامه باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و بودجه لازم برای توسعه و تجهیز ناوگان اورژانس مد نظر قرار گرفته شود.

وی افزود: شبکه فوریت‌های پیش بیمارستانی در سازمان اورژانس کشور تعریف و همه وظایف آن‌ تعیین شده است؛ بر این اساس تعیین شدکه احداث پایگاه‌های این سازمان باید در فاصله‌های کمتر از ۴۰ کیلومتر احداث و به ازای هر ۶۰ هزار جمعیت شهری، یک پایگاه راه‌اندازی شده باشد.

کولیوند در ادامه تاکید کرد: در شهر‌های بالای ۶۰ هزار نفر جمعیت باید پایگاه‌های ۲ کد داشته باشیم و همیشه ۲ دستگاه آمبولانس عملیاتی در محل حاضر باشند.

رئیس سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: بر اساس آیین نامه تصویبی دولت، باید تعداد چهار نفر در موتولانس‌ها فعال باشند، اما سازمان استخدامی کشور معتقد است تنها سه نیرو در این حوزه کافی است؛ این آیین نامه اورژانس کشور مصوب هیئت دولت است و باید به طور کامل اجرا شود؛ همچنین بر اساس این آیین نامه شرایط باید طوری باشد که مدت زمان حاضر شدن بر بالین بیماران در جاده‌های کشور به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کند.

کولیوند با اشاره به اینکه باید به ازای هر سه پایگاه یک آمبولانس پشتیبانی مدنظر قرار داد، ادامه داد: متاسفانه بر اساس بند‌های آیین نامه سازمان اورژانس کشور کمبود آمبولانس داریم و در این خصوص ما از دولت طلبکار و به مردم ایران بدهکار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود نیرو پرسنل اورژانس فشار کاری زیاد را تحمل می‌کنند، یکی از اقدامات مهم احداث پایگاه‌های ریلی در کشور است که در این زمینه این کار در شهر شاهرود در حال عملیاتی شدن است. وزارت بهداشت موظف است طرح پوشش همگانی اورژانس پیش بیمارستانی را به گونه‌ای ساماندهی کند تا زمان رسیدن به بیماران و مصدومان در شهر‌ها به کمتر از هشت دقیقه و در جاده‌ها به کمتر از ۱۵ دقیقه برسد.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: بر اساس قانون، وزارت بهداشت مکلف است ۵۰ درصد از ظرفیت‌ها را برون سپاری کند که بر همین اساس سازمان اورژانس کشور تفاهم‌نامه‌ای با معاونت بهداشت وزارت بهداشت در راستای ایجاد پایگاه‌های بهداشتی در سراسر کشور داشته است.

کولیوند با بیان اینکه بر اساس آیین نامه وزارت بهداشت مکلف است دوره‌های آموزشی مختلف را در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای پرسنل اورژانس برگزار کند، افزود: آمبولانس‌های اورژانس علاوه بر انتقال مصدومان و بیماران باید مجروحان و اجساد را منتقل کنند و این اقدام تبصره مجلس شورای اسلامی است.

وی تصریح کرد: تعداد نیرو‌های اورژانس نسبت به پایگاه‌ها بسیار کم است؛ رایزنی‌هایی خوب با سازمان امور استخدامی جهت جذب نیروی اورژانس شده است که بر اساس تفاهم انجام شده و قرار است در اتوبوس آمبولانس تعداد ۶ نفر، موتولانس سه نفر، بالگرد ۶ نفر و شناور ۶ نفر جذب شوند.

کولیوند افزود: بر اساس آیین نامه تصویب شده در هیئت دولت، اورژانس ما ۲۰ هزار نیرو کم دارد و بر اساس تفاهم انجام شده با سازمان امور استخدامی کشور باید سالی بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار نفر در این حوزه جذب شوند.

رئیس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: صنعت بیمه باید پول خدمات درمانی اورژانس را بپردازد تا اقدامات بهتر از قبل انجام شود، همچنین وزارت ارتباطات بر اساس دستورالعمل سال ۸۶ ارتباطات رادیویی اورژانس را به ویژه در مناطق کوه باید تأمین کند.

وی اضافه کرد: تشکیل کمیسیون ایمنی راه و کمیته‌های ذی‌ربط در راستای کاهش مصدومان حوادث ترافیکی است و کمیته ایمنی راه انتظار دارد از لحظه حادثه تا درمان در کار‌های مربوطه ورود پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان کولیوند در پایان با اشاره به اینکه اجرای کامل ۱۶ هدف سند راهبردی و توسعه ناوگان دریایی از جمله برنامه‌های سازمان اورژانس کشور است، یادآوری کرد: همکاران اورژانس باید همیشه در آمادگی کامل به سر ببرند تا در مواقع بحرانی درباره خدمات بهداشتی درمانی با هیچ‌گونه مشکلی روبرو نشویم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.