آمایش سرزمینی و ارتقای آموزش علوم پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون،  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مجازی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی که با حضور سرپرست بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونان و مشاوران وزارت بهداشت، روسای کلان مناطق آمایشی و مدیران حوزه آموزش امروز برگزار شد، آمایش سرزمینی را یکی از مهمترین مصوبات حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: از این بستر برای پیاده سازی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استفاده شده و دستاوردهای ارزشمندی نیز به دست آماده است. 

وی  با بیان اینکه ماموریت های مشترک و ویژه ای به دانشگاه ها و مناطق آمایشی داده شده است، گفت: برخی از این ماموریت ها مشترک بین تمام مناطق است که پایه آن بحث تحول در آموزش و آمایش است. برخی ماموریت ها نیز در راستای توسعه علمی در رشته های مورد نیاز کشور به صورت ویژه به مناطق داده شده که با همکاری تمامی دانشگاه های منطقه و در سطح ملی در حال اجرا است.

لاریجانی به بیان اقدامات ارزشمند مناطق آمایشی در حوزه آموزش پرداخت و گفت: منطقه آمایشی ۱ که دانشگاه های شمال کشور را شامل می شود اقدامات ارزشمندی را در زمینه بازمهندسی ساختار دانشگاهها انجام داده اند. 

معاون آموزش وزارت بهداشت اضافه کرد: باتوجه به چالش هایی که در این منطقه درخصوص بحث سرطان دارند و ماموریتی که به این منطقه داده شده اقدامات ارزشمندی در راستای تامین نیروی انسانی این حوزه و ارائه خدمات انجام داده اند. 

وی به اقدامات انجام شده در منطقه ۲ آمایشی اشاره کرد و گفت: در زمینه مطالعات ترافیکی اقدامات بسیار ارزشمندی در این منطقه انجام شده است. حوادث ترافیکی یکی از چالش های اصلی و عامل بسیاری از مرگ و میرهای کشور است. همچنین اقدامات بسیار خوبی در زمینه توسعه همکاری های بین بخشی و همکاری های بین المللی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی در منطقه ۲ انجام شده است.

لاریجانی در ادانه با بیان اینکه این منطقه اقدامات خوبی در زمینه بین المللی سازی آموزش انجام داده است، شرکت های دانش بنیان خوبی در این منطقه در حوزه علوم پزشکی تأسیس شده مثل شرکتی که در زمینه آناتومی ایجاد شده، که می تواند اثرات اقتصادی بر حوزه سلامت داشته باشد.

معاون آموزش وزارت بهداست از تلاش ها و موفقیت های منطقه آمایشی ۳ در زمینه توسعه همکاری بخش دولتی ‌و خصوصی انجام شده سخن گفت و افزود: اقدامات خوبی برای جذب دانشجوی خارجی از کشورهای همجوار این منطقه انجام شده و برنامه بین المللی سازی به خوبی پیش می رود. 

وی به ماموریت های منطقه آمایشی ۴ اشاره کرد و گفت: اقدامات ارزشمندی در زمینه سرطان های کودکان و سلامت باروری صورت گرفته است. 

لاریجانی به اقدامات ارزشمندی که در پارک علم و فناوری خلیج فارس توسط منطقه آمایشی ۵ صورت گرفته گفت: در عسلویه کارهای خوبی در زمینه توسعه دانش و خدمات بهداشت حرفه ای انجام شده است. همچنین در این منطقه بسترهای خوبی برای توسعه آموزش مجازی علوم پزشکی انجام شده و مجله ای هم در این زمینه در حال انتشار است.

وی اضافه کرد: در منطقه آمایشی ۶ سیستم خوبی برای تسهیم کار بین دانشگاههای منطقه ایجاد شده و برای توسعه همکاری های بین رشته ای در حوزه سلامت و علوم اسلامی در قم مرکزی تأسیس شده است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: برخی دانشگاه های این منطقه مثل قزوین در زمینه عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت کارهای خوبی انجام داده اند و همچنین در زمینه آلاینده های صنعتی و سلامت حرفه ای اقدامات خوبی  در این منطقه انجام شده‌است. 

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه الگوی شبکه تعاملات بین المللی به خوبی در منطقه آمایشی ۷ طراحی شده گفت: اعتباربخشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به عنوان ماموریتی به این منطقه سپرده شد و این کار برای همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور با کمک این منطقه انجام شد. 

وی همچنین به نقش منطقه آمایشی ۸ در توسعه دانش آینده نگاری سلامت و تدوین نقشه نیروی انسانی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این منطقه زیرساخت های خوبی برای توسعه آموزش مجازی و مهارتی طراحی کرده امیدواریم بتوانیم با تمام کشور تعامل بیشتری برای تسری این الگو صورت گیرد. 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کارهای وسیعی در زمینه شبیه‌سازی در آموزش علوم پزشکی در منطقه آمایشی ۹ انجام شده است گفت: این برنامه در بیمارستان امام رضا در مشهد در حال انجام است. بحث شبیه سازی بیمارستانی یکی از مباحث مهم اخلاقی است و دانشجو نباید فی البداهه بر بالین بیمار حاضر شود و باید برخی آموزش های ابتدایی را با این سیستم طی کنند. 

لاریجانی افزود: در این منطقه ارتباطات بین المللی در زمینه توسعه علوم اعصاب صورت گرفته و بازنگری برنامه آموزشی دندانپزشکی نیز اقدام دیگری بود که در راستای ماموریت های منطقه ۹ با کمک سایر دانشگاه ها انجام شد. 

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ درصد آموزش کشور در منطقه آمایشی ۱۰ مستقر است، اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی به عنوان ماموریتی به این منطقه سپرده شد و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی با همکاری سایر مناطق اعتباربخشی شدند. 

معاون وزیر بهداشت به اقدامات خوبی که در زمینه حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، توسعه اخلاق حرفه‌ای و بین المللی سازی آموزش در منطقه آمایشی ۱۰ انجام شده گفت: بخش عمده ای از دانشجویان خارجی در دانشگاه های این منطقه تحصیل می کنند و کارهای خوبی برای مرجعیت در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است. 

به گزارش وبدا لاریجانی در پایان با اشاره به اینکه تلاش یکپارچه دانشگاه ها در مناطق آمایشی می تواند اثر خوبی در ارتقای نظام آموزش عالی سلامت کشور داشته باشد گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه تحول و آمایش سرزمینی گفتمان و تفکر جدیدی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایجاد شده و امیدواریم با همکاری مسئولان دانشگاه ها ادامه یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.