طرح کمیسیون تلفیق الزام به نصب صندوق فروشگاهی است نه کارتخوان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمدرضا ظفرقندی گفت: طرحی که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب و ارائه شده است، الزام به نصب صندوق فروشگاهی است نه کارتخوان. چون اکنون کارتخوان در اکثر مطب های پزشکان وجود دارد، اما در متن ذکر شده الزامی برای وجود و استفاده از صندوق فروشگاهی است یعنی صندوق اخذ پول به صورت مکانیزه باشد بعد هم ارائه فاکتور و رسید فراهم شود که این دو با هم متفاوت است.

وی در ادامه افزود: وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی در قانون تشکیل این سازمان برشمرده شده و قانونگذار عملا اختیاری برای ایجاد الزامات و نیز امکان دستور و نظارت برای صاحبان حرف پزشکی و وابسته در این مقوله و در مطب‌ها قائل نشده است. حتی قوانین جاری کشور به ویژه ماده 274 اصلاحی قانون مالیات ‌های مستقیم در مقام اشاره به جرایم مالیاتی استفاده از دستگاه کارتخوان توسط مشمولان و مودیان را الزام و اجبار و خودداری از آن را بزه قلمداد نکرده است. بنابراین ابلاغ این امر به عنوان دستور یا تکلیف از طرف سازمان نظام پزشکی محل ایراد است.

ظفرقندی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم اساسا کار طبابت و خدمات پزشکی از نوع فروش نیست که بخواهد ارزیابی آن از طریق صندوق فروشگاهی صورت گیرد، این سوء برداشت اشتباه است و این موضوع برای تمام مطب ها و تمام خدمات پزشکی مشکل ساز است چون مقوله پزشکی یک مقوله خدمتی و درمانی است و فروش نیست که مانند سوپرمارکت با آن رفتار شود و دچار مشکل و تنش در جامعه پزشکی خواهد شد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی اضافه کرد: در این موضوع دیدگاه سازمان نظام پزشکی این است که تمرکز این بحث و الزام آن برای جامعه پزشکی نشان از یک دیدگاه نامناسب و غیرمنطقی به صنف پزشکی است. بحث این است که اگر الزامی در مجلس برای همه اقشار ایجاد شود یک موضوع است، اما اگر جامعه پزشکی را مدنظر داشته باشد یک دیدگاه ناصحیحی است و نظام پزشکی با این موضوع مخالف است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که نصب کارتخوان در مطب ها برای جلوگیری از فرار مالیاتی است، اظهار داشت: اکثریت جامعه پزشکی در حوزه بیمارستانی و مطب ها مالیات را از تمام صنوف بهتر و شفاف تر پرداخت می کنند. 

ظفرقندی ادامه داد: یکی از صنوفی که به اعتراف سازمان امور مالیاتی کشور همیشه مالیات را به موقع پرداخت کرده اند، صنف پزشکان هستند. اینکه گفته می شود پزشکان مالیات خودشان را پرداخت نمی کنند، صحیح نیست.

سرپرست شورای عالی نظام پزشکی افزود: با توجه به اینکه دسترسی به حساب‌های بانکی مشمولان مالیاتی در رسیدگی بر درآمد و تعیین مالیات برای وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد، عدم استفاده از کارتخوان آن هم در شرایطی که وجوه در گردش بسیاری از پزشکان و سایر اعضای سازمان در اقصی نقاط کشور بسیار کم است نمی‌تواند نشانه متقضی بر انتساب فرار مالیاتی به پزشکان باشد.

وی افزود: تاکنون هیچ‌گونه مطالعه یا بررسی آماری دقیق در خصوص تعداد موسسات پزشکی یا پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد چنانچه این عده در اقلیت باشند محلی برای مناقشه در این خصوص نخواهد بود، به ویژه که اشتغال همزمان در چند مطب یا مراکز پزشکی یا ارائه خدمات به صورت شیفتی در مراکز درمانی و سایر موارد نیز باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.

ظفرقندی تعرفه حوزه پزشکی در دو سال گذشته فقط حدود 5 درصد رشد داشته است در حالی که نرخ تورم طبق اعلام رسمی وزارت اقتصاد بیش از 20 درصد رشد دارد، دستمزدها و هزینه ها باید بسیار بالاتر باشد بنابراین در چنین شرایطی افزایش بی رویه مالیات می تواند بسیاری از مطب ها و دستگاه های خدمات رسان پزشکی و بیمارستانی را دچار مشکلات و ورشکستگی کند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: اگر چه درآمدهای خدمات پزشکی اکثرا باید از طریق بیمه ها تامین شود، چه بیمه تامین اجتماعی چه بیمه سلامت، در صورتی که پرداخت بیمه ها به بیمارستان ها و مطب ها مدت ها است به تعویق افتاده است. در مورد برخی بیمه ها پرداخت ها مربوط به سال 96 است.

وی اظهار کرد: درباره مالیات بحثی مطرح می شود که مالیات حقوق و مطالباتی را که هنوز دریافت نکرده اید پرداخت کنید، چون هنوز بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی، مطالبات خود را از بیمه ها از سال 96 و حتی 97 دریافت نکرده اند، اما مالیات آن گرفته شده است.

به گزارش ایرنا ظفرقندی در پایان گفت: الزامی وجود دارد که مالیات بایستی پرداخت شود؛ اینها نکاتی است که ظلم مضاعفی به جامعه پزشکی وارد می کند وقتی اقتصاد سلامت آسیب ببیند، مطالبات بیمارستان ها پرداخت نشود کاهش کیفیت خدمات را مشاهده خواهیم کرد و به مردم و جامعه پزشکی آسیب وارد می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.