اصلی‌ترین گام در مدیریت حوادث پیشگیری و آموزش است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در دومین همایش روسای سازمان اورژانس کشور اظهار داشت: کار در اورژانس عشق می‌طلبد؛ جز دلدادگی و عشق به مردم هیچ انگیزه دیگری نمی‌تواند در پرسنل اورژانس، چنین شوری را برای خدمت به مردم، ایجاد کرده و آن‌ها را به این عرصه بکشاند و تنها عشق به مردم است که منجر می‌شود، این سپیدپوشان شریف، بدون انگیزه‌های اقتصادی، جان خود را به آخرین ضربان‌های قلب بیمار پیوند زده و وجودشان را با سلول‌های موجود دیگری درآمیزند و عاشقانه خدمت کنند.

وی افزود: از زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم تا زمانی که به سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی منصوب شدم، همواره معتقد بودم که برای مدیریت حوادث، نیازمند یک طرح ملی هستیم که در آن اصلی‌ترین گام، شامل پیشگیری و آموزش باشد.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه اولین رکن پیشگیری از حوادث، آموزش است، خاطرنشان کرد: آموزش هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است.

نمکی اضافه کرد: تمرکز بخش اورژانس نباید بر حوادث جاده‌ای و تصادفات معطوف شود، به جز حوادث جاده ای، باید به سراغ سایر حوادث پرمخاطره و پرتواتر در کشور برویم. برای مثال در ایام خانه تکانی و چهارشنبه سوری نیز شمار حوادث کم نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش حوادث مختلف در کشور لازم است، گروه‌های هدف را تعیین و پکیج‌های آموزشی متناسب با هر کدام را تدوین کنیم. همچنین ما باید از ظرفیت‌های محلی، سازمان‌های مردم نهاد و رابطین سلامت استفاده کنیم تا آسیب‌ها و تلفات مختلف در حوزه سلامت کاهش پیدا کنند.

سرپرست وزارت بهداشت، گفت: ایران کشوری حادثه خیز است که گاهی دچار خشکسالی و گاهی با بارش باران یا سیلاب مواجه می‌شود، متاسفانه اکثر نقاط کشور زلزله خیز هستند، جاده‌های کشور نقاط حادثه خیز بی شماری دارند و اکثر اتومبیل‌هایی که ساخته شده نیز ارابه مرگ محسوب می‌شوند و زمانی که این عوامل خطر در کنار هم قرار می‌گیرند، کار پرسنل اورژانس چند برابر می‌شود. چنانچه روزانه ۱۰۰ پایگاه اورژانس هم ایجاد شود، اما عوامل خطرزا کاهش پیدا نکند، بازهم بخش اورژانس با کمبود نیرو و انرژی مواجه خواهد بود. عوامل خطرزا مانند نقاط آسیب پذیر و استاندارد‌های فنی اتومبیل‌ها باید اصلاح شوند، اگرچه این اقدامات هزینه بر است، اما این هزینه‌ها در طولانی مدت، بر کاهش هزینه‌های سنگین نظام سلامت تاثیرگذار هستند. زمانی که گفته می‌شود سالانه ۱۶ هزار مرگ بر اثر تصادفات رخ می‌دهد، یعنی متناظر با آن، حداقل ۱۶۰ هزار ناتوانی جسمی و معلولیت نیز پس از تصادفات ایجاد خواهد شد و در این میان فقط هزینه درمان محاسبه می‌شود و ناهنجاری‌های اجتماعی، روانی و فرهنگی ناشی از این حوادث به ثبت نمی‌رسد. چنانچه این هزینه‌ها ثبت شود، سربه فلک خواهد کشید.

وی در ادامه گفت: بسیاری از ساختمان‌ها در کشور استاندارد‌های لازم را نداشته و قدرت مقابله در برابر زلزله‌ها را ندارند. ما روی گسل‌ها زندگی می‌کنیم و در مسیر رودخانه عبور و مرور می‌کنیم و چنانچه باران‌های موسمی گذشته تکرار شوند، به دلیل پوشش گیاهی کم، زمین فرسوده و انسداد مسیر رودخانه ها، سیلاب ایجاد می‌شود؛ لذا باید نقاط آسیب پذیر در کشور شناسایی و با تمهیدات مختلف کاهش پیدا کنند.

نمکی با اشاره به اینکه برای مقابله و پیشگیری از حوادث باید نقش آموزش را جدی گرفت و این آموزش، باید چهره به چهره و توسط خود مردم ارائه شود، تصریح کرد: هسته‌های اصلی آموزش باید از بین مردم انتخاب شوند. باید شبکه‌ای برای آموزش و انتقال مطالب به مردم طراحی شود که مجریان آن خود مردم باشند. البته به عنوان پرسنل و تکنسین‌های اورژانس نیز باید دانش خود را نیز به روز کنید.

سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت به روزرسانی دانش و اطلاعات در پرسنل اورژانس عنوان کرد: تکنیسین‌های اورژانس باید در جهت ارتقای دانش خود تلاش کنند تا زمانی که بیمار را به مراکز درمانی منتقل می‌کنند، از دانش کافی برخوردار بوده و بتوانند در شرایط بحرانی از پس آن برآیند. نباید هیچ زمانی به دانسته‌های خود مغرور شد. نقطه سقوط آزاد، زمانی است که تصور کنیم همه چیز را بلدیم؛ بنابراین لازم است، دوره‌های آموزشی تکمیلی درنظر گرفته شود تا تکنیسین‌های اورژانس بتوانند دانش خود را به روز کرده و حداکثر قابلیت‌ها را در حرفه شان کسب کنند، در این راستا هر هزینه‌ای را خواهیم پذیرفت. از طرفی، امتیاز این آموخته‌ها را در ارتقای شغلی آن‌ها لحاظ خواهیم کرد.

نمکی اضافه کرد: امکاناتی که لازم داریم باید برحسب اقلیم و منطقه طراحی شوند، چراکه برخی تجهیزات در مناطقی کاربرد دارند که در مناطق دیگر کاربردی ندارند.

وی درخصوص مسائل معیشتی پرسنل و کارکنان اورژانس گفت: اگر قرار باشد، از لحاظ مالی در بین گروه‌های پزشکی، از گروهی بیشتر حمایت شود، قطعا بخش اورژانس خواهد بود؛ لذا در این راستا، از هیچ کمکی کوتاهی نخواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا مسائل معیشتی این گروه اصلاح شده، تعداد نیرو‌ها افزایش پیدا کرده و تفاوت دریافتی این گروه در مقایسه با سایر گروه ها، برای رعایت عدالت بین حرفه‌ای، به حداقل برسد.

به گزارش میزان نمکی در پایان تاکید کرد: به همان اندازه که حامی همکاران خود در حوزه سلامت بوده، مدافع حقوق مردم نیز هستم، آنچه که مرا به این میدان پرخطر کشاند، فقط عشق به مردم بوده و تمامی سلول‌های بدنم غیر از این تمنا نیست، بنابراین بر احقاق حقوق مردم وسواس زیادی دارم؛ لذا کوچکترین خطایی در احقاق حقوق مردم و کوتاهی در خدمت رسانی به آن‌ها قابل بخشش نیست و خداوند شاهد و ناظر تمام اعمال ما است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.