اجرای طرح غربالگری ایرانیان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، پدیده های شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات وسیع در سبک زندگی همراه است، در کنار بهبود شاخص های بهداشتی که سبب افزایش میزان امید به زندگی شده است، مهم ترین عوامل افزایش بار بیماری های غیرواگیر بوده اند. بیماری های غیرواگیر، مسئول بیش از 53 درصد بار بیماری ها در سراسر جهان هستند و بیش از 76 درصد کل بار بیماری ها در ایران به بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد.

پایه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، شناسایی عوامل خطر اولیه و پیشگیری و کنترل این عوامل است. چهار بیماری دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهم ترین علل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند که احتمال مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر را افزایش می دهند.

بر این اساس به مناسبت بزرگداشت روز پرستار 'طرح ملی غربالگری ایرانیان بالای 30 سال' به طور هم زمان در مراکز دولتی و غیردولتی سراسر کشور با همکاری معاونت پرستاری و معاونت بهداشت وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرا درآمد. در این طرح اندازه گیری فشارخون، قد، وزن، دور کمر و اندازه گیری نمایه توده بدنی انجام شد.

در اجرای این طرح، دانشکده پرستاری و مامایی تهران در راستای پاسخگوی اجتماعی خود به هموطنان حضور پرشور و موثری را ایفا کرد به طوری که با همکاری مدیریت پرستاری دانشگاه در 13 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران (رازی، امام خمینی (ره)، شریعتی، سینا، ضیائیان، بهارلو، مرکز طبی کودکان، آرش، محب یاس، روزبه، فارابی، بهرامی، امیراعلم) در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 25 و 26 دی ماه 1397 به منظور حفظ و ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری های مراجعان، خدمات گسترده غربالگری به همراه آموزش چهره به چهره به منظور شناسایی و پیشگیری از عوامل خطر بیماری های غیرواگیر ارائه شد.

این امر با استقبال گسترده هموطنان روبرو شد و افراد مشکوک یا دارای علایم غیرواضح بیماری ارجاع داده شدند.

به گزارش ایرنا در جامعه ایرانی که با شیوع بالای چاقی و فشارخون بالا به عنوان مهمترین عوامل خطر بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم، غربالگری های دوره ای به همراه آموزش بسیار ضروری است و تشخیص به موقع و درمان سریع می تواند سیر بیماری های مزمن را کاهش داده و از میزان بار بیماری های مزمن در جامعه بکاهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.