حفظ ذخایر زیستی باعث حفظ ساختار ژنتیکی کشور می شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز سبز از ارادت خود به محیط بانان گفت و ادامه داد عوامل زیست محیطی از مولفه‌های موثر بر سلامت هستند.

وی در ادامه گفت: امروز با همه دستاوردهای موجود در عرصه سلامت به دلیل بی توجهی به شاخص‌های زیست‌محیطی سلامت ما به شدت تهدید می شود.

سرپرست وزارت بهداشت مسائلی مثل ریزگردها و شرایط نامناسب آلاینده‌های صنعتی را از مشکلات دانست که نظام سلامت کشور را تهدید می‌کنند.

نمکی با اشاره به اینکه با ۵ دلار  کودکانمان را واکسینه می کردیم ادامه داد: با کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال مرگ و میر مادران باردار توانستیم بالاترین رتبه را در کشور های امروز کسب کنیم.

وی تاکید کرد: امروزه  بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان که از عوامل موثر زیست محیطی هستند در عرصه سلامت هزینه های درمانی را به شدت سنگین کرده اند.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به اصطلاح بار بیماری‌ها نیز اظهار داشت: بار بیماری‌ها امروز بر نظام سلامت کشور تلنبار شده اند.

نمکی با اشاره به یک اصطلاح رایج بین شکارچیان که برای شکار پرنده باید به جلوی آن شلیک کرد وگرنه جای خالی او را خواهیم زد گفت: در نظام سلامت ما همیشه به جای خالی می زنیم اما اگر شرایط ضوابط زیست محیطی را رعایت کنیم می توانیم از بروز بیماریها پیشگیری کنیم.

وی اضافه کرد: یک دوره شیمی درمانی هر فرد به خاطر استنشاق  بالای بنزن موجود در بنزین معادل یک دوره واکسیناسیون یک منطقه برای ما هزینه دارد. یک شب بستری بیمار در آی سی یو و سی سی یو در ارزان ترین کشور های دنیا معادل هزار دلار هزینه دارد و این مسئله به ما هشدار میدهد که اگر به محیط زیست توجه نکنیم هزینه‌های زیادی به سلامت کشور وارد می خواهد شد.مشارکت بین بخشی در این مساله ضروری و حائز اهمیت است و وزارت بهداشت کمترین اثر را در این زمینه دارد. 

نمکی در ادامه توسعه صنعت سبز اختصاص سبز را حائز اهمیت دانست و گفت: باید نگاهمان به سمت ایجاد دانشگاه های سبز باشد که نه تنها در مصرف انرژی استانداردها را رعایت می‌کنند بلکه در سبز اندیشیدند کشور نیز موثر باشند‌.

وی تالاب انزلی را یکی از نگین های شمال کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه ۲ رودخانه ای که به این تالاب میریزد  مرده اند  چون حجم زیادی سم و فاضلاب وارد ان می شود.

به گزارش فارس سرپرست وزارت بهداشت در پایان افزود: مرکز دپوی پسماند سراوان  ۲۴ لیتر شیرابه را وارد تالاب انزلی می‌کنند و این مساله  تنوع زیستی کشور را به مخاطره می اندازد تنوع زیستی در واقع ذخیره گاه‌های آینده درمانی کشورمان که حفظ آن باعث حفظ ساختار ژنتیکی کشور می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.