کشت گیاهان دارویی باید زیر نظر وزارت بهداشت صورت گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ایرج حریرچی در 'همایش طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده' در مشهد 'بازشناسی، تبیین و نهادینه سازی' را سه اصل اساسی در طب سنتی ذکر و بیان کرد: در چارچوبهای سیاستهای کلی سلامت نیز بند 12 اصل 110 قانون اساسی به این موضوع پرداخته لذا باید نسبت به آن توجه ویژه ای صورت گیرد. 

وی افزود: کشت گیاهان دارویی و توسعه نوآوری در طب سنتی نیز باید تحت نظر وزارت بهداشت صورت گیرد زیرا اجرای صحیح آن می تواند به اقتصاد کشور کمک کند. 

حریرچی همچنین بر ضرورت اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان تاکید و بیان کرد: کشت گیاهان دارویی به ویژه با بسته بندی مطلوب آنها می تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همچنین باید به موضوع ارزانسازی خدمات در طب سنتی توجه داشت زیرا افزایش قیمت خدمات سبب فاصله گرفتن مردم از این محصولات می شود. 

وی در ادامه گفت: در کنار گسترش طب سنتی به عوارض آن نیز باید توجه شود زیرا در برخی مواقع استفاده زیاد از گیاهان دارویی زیان آور است. هم اینک 50 درصد امور درمانی در کشور بر اساس طب سنتی انجام می شود لذا باید از چنینی تجربیاتی بهره گرفت. البته در هر اقدامی بر اساس طب سنتی می بایست ابتدا 'ایمن بودن، کیفیت و کارایی' آن ثابت شود. 

حریرچی با اشاره به ظرفیتهای عرصه پزشکی در ایران افزود: کشورمان هم اینک یکی از مقاصد گردشگران سلامت از دیگر کشورهای جهان است لذا می توان طب ایرانی را در همین راستا گسترش داد. 

گفتنی است رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در 'همایش طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده' گفت: برخی با استفاده از واژه هایی همچون طب اسلامی و طب سنتی اقدام به مداخله در درمان مردم می کنند که در این میان تنها چیزی که برای این افراد مهم نیست سلامتی جامعه است. 

محمدرضا دارابی اضافه کرد: به همین خاطر می بایست رسانه های گروهی و سازمانهای تاثیر گذار نسبت به تبیین و معرفی صحیح 'طب سنتی آکادمیک' در جامعه اقدام نموده و برای ارتقای آگاهی مردم در این عرصه تلاش کنند. 

وی افزود: اگر قرار است طب سنتی و مکمل به عنوان یک علم رشد کند بطور قطع باید این کار در محیط آکادمیک صورت گیرد. بر همین اساس 'دانشکده های طب سنتی' در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد شده اند. 

شایان ذکر است در جریان برگزاری همایش طب سنتی ایران 'سامانه ملی طبقه بندی بیماریها و اقدامات در طب سنتی' و نیز 'سند ملی طب ایران' تحول شده به نماینده سازمان بهداشت جهانی، رونمایی شدند. 

به گزارش ایرنا همایش 'طب سنتی ایران و یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده' به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا فردا در این شهر ادامه دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.