تاثیر منفی یک افزودنی غذایی بر افزایش اضطراب
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، بسیاری از مواد غذایی حاوی ترکیب‌هایی هستند که با عنوان ماده امولسیون کننده شناخته می‌شوند. مطالعه انجام شده روی موش‌ها نشان می‌دهد که این ترکیب‌ها با تغییرات رفتاری و فیزیولوژیکی همراه هستند.

نتایج مطالعاتی که پیش از این انجام گرفته نشان می‌دهد ماده امولسیون کننده می‌تواند میکروبیوم روده موش‌ها را تغییر داده و به میزان ناچیزی از التهاب منجر شده و خطر چاقی و اختلال‌های متابولیک را افزایش می‌دهد.

همچنین مطالعه انجام شده روی نمونه‌های انسانی حاکی از آن است که باکتری‌های روده به طور مستقیم تحت تاثیر این افزودنی‌های غذایی قرار می‌گیرند به شکلی که موجب التهاب روده‌ای می‌شوند.

به تازگی گروهی از متخصصان در آمریکا به بررسی تاثیر دیگر دو ماده امولسیون کننده رایج موسوم به CMC و P80بر سلامت روان پرداختند.

آنها با بیان اینکه شاید ارتباط میان مغز و روده قابل درک نباشد، اظهار داشتند: مطالعات نشان می‌دهد سلامت روده و سلامت باکتری‌های روده تاثیر بسزایی روی سلامت روان دارند. به طور مثال در سال ۲۰۱۱ مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام گرفت و مشخص شد درمان این جانوران با نوعی باکتری مفید موجب می‌شود مغز آن‌ها دچار تغییرات قابل توجهی شود و رفتارهای اضطرابی را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

در این بررسی جدید متخصصان آمریکایی دو ترکیب ‌CMCو P80 را برای مدت زمان ۱۲ هفته به آب مصرفی موش‌ها افزودند و تغییرات رفتاری و میکروبیوم روده این جانوران و دیگر پارامترهای فیزیولوژیکی را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان مشاهده کردند این دو ماده امولسیون کننده بر باکتری‌های روده و فاکتورهای رفتاری تاثیر گذاشته اما اثرگذاری آن‌ها روی موش‌های نر و ماده متفاوت است.‌ به طور مثال، تاثیر این دو ترکیب در موش‌های نر با افزایش رفتارهای اضطرابی و در موش‌های ماده با کاهش رفتارهای اجتماعی همراه بوده‌ است. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.