گایدلاین یا رانت‌لاین؟
پایگاه خبری پزشکان و قانون؛

به گفته باقر لاریجانی معاون آموزشی و رئیس کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی وزارت بهداشت‌، اهمیت تدوین راهنماهای بالینی موضوعی است که سال‌ها مورد تاکید صاحبنظران نظام سلامت کشور است و باتوجه به اهمیت تدوین و به روزرسانی راهنماهای بالینی و تاثیر آن در ارتقای ابعاد مختلف نظام سلامت کشور، ضروری بود تا سیاستگذاری و برنامه‌ریزی این امر به صورت متمرکز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گیرد.

شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری در وزارت بهداشت تشکیل و جمعی از صاحبنظران حوزه‌های مختلف نظام سلامت به عنوان اعضای این شورا منصوب شدند.

رئیس کمیته راهبردی تدوین راهنماهای بالینی با بیان اینکه کمیته فنی تدوین راهنماهای بالینی به عنوان زیرمجموعه شورای راهبردی تشکیل شد، گفت: دبیرخانه شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی در دفتر ارزیابی فناوری، تدوین استانداردها و تعرفه سلامت در زیر مجموعه معاونت درمان وزارت بهداشت قرار دارد و کار تدوین راهنماهای بالینی با همکاری دو معاونت آموزشی و درمان وزارت بهداشت انجام شد. با تلاش‌ شورای راهبردی و کمیته فنی و همچنین جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تا کنون 200 سند مرتبط شامل‌ راهنماها، سیاست‌ها، استانداردها و دستورالعمل‌های بالینی تدوین و نهایی شده است.

رئیس شورای راهبردی تدوین راهنماهای بالینی خاطرنشان کرد: نقش نهادهای خارج از وزارت بهداشت، مانند وزارت رفاه، مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های بیمه گر نیز در اجرای راهنماهای بالینی غیرقابل انکار است. برهمین اساس از هر یک از این نهادها فردی در شورای راهبردی حضور دارند و از نظرات ایشان برای ارتقای راهنماهای بالینی بهره‌برداری می‌شود.

 **********

وقتی گایدلاین‌ها ‌در چنین شرایطی و توسط و با نظر این افراد تنظیم شود، معلوم است نتیجه چه می‌شود.

استاد گرامی جناب آقای دکتر لاریجانی؛ در دلسوزی شما و علم و اخلاق شما شکی نیست ولی آیا می‌دانید نتیجه کار این مجموعه عریض و طویل چه شده است؟

آیا این گایدلاین‌ها را با مشابه خارجی مقایسه کرده‌اید؟

آیا این به اصطلاح مشاوران به قوانین نظام پزشکی و وزارت بهداشت تسلط کافی داشته‌اند؟

آیا این کارشناسان و تدوین کنندگان به شرایط کلی سلامت و اقتصاد سلامت کشور و قوانین پایه‌ای و سیستم ارجاع که بازوی دیگر نجات خدمات سلامت و حتی جلوتر از گایدلاین‌ها هست، توجه داشته‌اند؟

آیا کارشناسان، پرهیز از تخصص‌گرایی و فوق تخصص‌گرایی و ارزانی و دسترسی سهل‌تر به خدمات سلامت را مد نظر قرار داده‌اند؟

آیا این کارشناسان امانت داران خوبی بوده‌اند؟

آیا بند صلاحیت انجام خدمات و در انحصار قرار دادن آن خدمات برای خود و بدون در نظر گرفتن جوانب و رد صلاحیت دیگران را یک نوع رانت نمی‌دانید که به آنها واگذار کرده‌اید؟

به‌نظر می‌رسد این گایدلاین‌ها ‌بیش از آنکه راهنما و استاندارد باشد، یک نوع تقسیم غنائم و  انحصاری کردن خدمات سلامت و به عبارتی «رانت‌لاین» باشد.

آنها که نفوذی داشته و مورد مشاوره قرار گرفته‌اند، از این رانت بهره‌مند شده ‌و تا جایی که توانسته‌اند دیوارهای انحصار را کشیده‌اند و بقیه را ناصالح دانسته یا به دنبال خوشه‌چینی فرستاده‌اند.

آیا از این نوع گایدلاین‌نویسی انتظار اجرایی شدن هم دارید؟

آیا اگر اجرایی شد، آیا انتظار نتیجه مطلوب هم دارید؟

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.