چاپ مقاله یک عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در مجله نیچر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، بیتا بخشی دارای مدرک پسادکتری و دکتری باکتری شناسی، کارشناسی ارشد میکروب شناسی پزشکی و کارشناسی زیست شناسی- میکروبیولوژی است. وی از سال 85 همزمان با انجام پایان نامه دکتری خود به صورت تخصصی در خصوص بیماری وبا تحقیق می کند و در این راستا تجربیات 12 ساله خود را با محققانی از سایر کشورها به اشتراک گذاشته و مقاله وی با عنوان رویکردهای ژنومی به اپیدمی و با در سال های 2016 و 2017 در یمن در مجله نیچر به چاپ رسیده است.

مجله نیچر که از سال 1869 میلادی تاکنون منتشر می‌شود یک نشریه هفتگی جامع است که در میان پرارزش‌ترین مجله‌های علمی جهان قرار دارد. این نشریه ارجاع داده شده‌ترین مجله علمی است. ضریب تأثیرگذاری مجله در سال 2017 با نمره تقریبی 55 در رده اول نشریات علمی جامع قرار گرفت.

بخشی در خصوص این پروژه اظهار داشت: من 12 سال است که به طور پیوسته بر روی باکتری ویبریو کلرا (عامل بیماری وبا) تحقیق و پژوهش کرده ام و تجربیات 12 ساله خود را با محققانی از سایر کشورها به اشتراک گذاشتم و مقاله ای را در خصوص بیماری وبا در یمن با همکاری 29 نویسنده از 12 کشور در مجله نیچر به چاپ رساندیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ویژگی های پژوهش خود گفت: این مقاله در خصوص اپیدمی وبا در یمن در سال های 2016 و 2017 بود که بیش از یک میلیون مورد وبا در آنجا گزارش شد که بر اثر آن بیش از 2 هزار تن جان خود را از دست دادند. وبا ارتباط مستقیم با سطح بهداشتی مردم دارد و هر وقت آلودگی های مدفوعی از راه دهان منتقل شود باعث ایجاد بیماری می شود که به ویژه در شرایط جنگ و بحران این وضعیت ایجاد شده و انفجار اپیدمی رخ می دهد و بلافاصله نیز منتشر می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: پاندمی، بیماری هایی است که فراگیر می شود و چند کشور را هم زمان درگیر می کند و وبا تاکنون هفت پاندمی را تجربه کرده است. ما در این پژوهش، بر روی این موضوع که آیا وبا در یمن با پاندمی هایی که در چند سال قبل رخ داده مرتبط بوده یا نه تحقیق کردیم.

بخشی اضافه کرد: در انستیتو پاستور فرانسه کل ژنوم و نقشه ژنتیکی 116 باکتری های ویبریو کلرا از اپیدمی یمن و موارد اخیر وبا از کشورهای همسایه تعیین و مشخص شد که این بیماری مشتق شده از پاندمی هفتم و همان سویه هایی است که باعث ایجاد پاندمی هفتم شد. کار دیگری که انجام گرفت اینکه سویه ها در مجموعه بزرگتری مقایسه و مشخص شد که سویه ها در حال مهاجرت هستند و چه بسا گردش سویه ها ادامه پیدا کند و ایران چون در وسط این مجموعه قرار دارد، باید بسیار مراقب سویه های وارداتی باشد تا در معرض پاندمی هشتم بیماری قرار نگیریم.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: سویه های ایجاد کننده بیماری در یمن مشتقی از پاندمی هفتم هستند و در اثر گذشت زمان تغییر ژنتیکی دادند و به یمن رسیدند و نشان می دهد سویه های پاندمی هفتم زنده و فعال هستند و ممکن است دوباره یک انفجار اپیدمی را ایجاد کنند.

وی افزود: هر ساله در مرکز مدیریت بیماری ها، بررسی هایی در خصوص باکتری عامل وبا انجام می شود و قرابت ژنتیکی سویه ها با سویه های سال های گذشته کشور مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعات هر ساله بسیار کمک کننده است. باکتری ایجاد کننده وبا از مواردی است که به تمام سیستم های بهداشتی اطلاع رسانی شده است که به محض مشاهده اولین مورد، به مرکز مدیریت بیماری ها اطلاع رسانی کنند تا بر روی سویه مورد نظر بررسی صورت گیرد و کشور همواره در این زمینه در حال آماده باش است تا از اپیدمی بیماری در امان باشد.

بخشی تاکید کرد: علاوه بر کارهایی که مرکز مدیریت بیماری ها بر حسب شرح وظایف انجام می دهد، تنها گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه تربیت مدرس و اساتیدی از انستیتو پاستور، کار حرفه ای و ممتد بر روی سویه های وبا در ایران انجام می دهند، ولی متاسفانه ارتباط ما و مرکز مدیریت بیماری ها ضعیف است و انتظار ما این است که این مرکز با ما تعامل بیشتری داشته باشد تا بتوانیم روند تحقیقاتی و جمع آوری اطلاعات خود را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: باید هر ساله اطلاعات کامل سویه ها استخراج شود و امیدواریم بتوانیم در قالب یک تفاهم نامه با این مرکز تعامل بهتری داشته باشیم و با رعایت اصول و قوانین، نتایج تحقیقات را در چارچوب تعیین شده به چاپ برسانیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ارتقای تراز دانشگاه گفت: مطلبی که در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، ارتباطات بین المللی است. در نیچر و ساینس به ندرت مقاله هایی چاپ می شود که حاصل کار یک گروه یا دانشگاه منفرد باشد و معمولا محققانی از دانشگاهها و کشورهای مختلف با یکدیگر کار می کنند و نتایج تحقیق خود را به چاپ می رسانند. قطعا یک فرد به تنهایی همه تجهیزات و امکانات را ندارد و تعداد محققان بیشتر در یک کار پژوهشی یعنی نیروی بیشتر و خطای کمتر. دانشگاه باید توجه بیشتری به همکاری های پژوهشی بین المللی داشته باشد و با فراهم کردن زیرساخت ها، همکاران را به انجام کار گروهی تشویق کند. در این خصوص دانشگاه برای ارتقای رنکینگ های بین المللی خود باید بستر همکاری های مشترک را فراهم کند و برای پروژه هایی که میان چند مرکز در داخل و یا خارج کشور انجام شده امتیاز پژوهشی ویژه در نظر بگیرد.

بخشی در ادامه گفت: ما در خصوص تبادل مواد بیولوژیکی بین کشورهای مختلف دچار مشکل هستیم. چه برای ورود این مواد و چه برای خروج از ایران، سخت گیری اداری صورت می گیرد که قطعا ضروری و لازم است، اما ما نیز برای انجام و تکمیل تحقیقات خود نیاز به تبادل این مواد با سایر کشورها داریم. شرکت های پستی از پست نمودن این مواد به ویژه مواد عفونی خودداری می کنند که برای رفع این مشکل دانشگاه باید با پست های بین المللی تفاهم نامه منعقد کند و یک دپارتمان نقل و انتقالات در دانشگاه داشته باشیم تا بتوانیم با مجوز و در چارچوب های تعریف شده، نقل و انتقالات مواد بیولوژیک به ویژه مواد عفونی را انجام دهیم.

به گزارش ایرنا وی در پایان خاطرنشان کرد: چاپ مقاله خوب است، اما دانشگاه تربیت مدرس و همه دانشگاه های کشور باید بتوانند تحقیقات هدفمند کاربردی که به حل معضلات جامعه کمک می کند انجام دهند. نباید مقاله محور باشیم و باید سعی در حل مشکلی از مشکلات جامعه داشته باشیم و در کنار آن، مقاله نیز به چاپ برسانیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.