تصمیمات غیرکارشناسی وزارت بهداشت باعث هدررفت بودجه آموزشی می شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمد عامری در ارتباط با چالش‌های موضوع سرطان اظهار داشت: متاسفانه این بیماری در حال تبدیل شدن به معضل اصلی بهداشتی کشور است و افزایش سن جمعیت در بیشتر شدن این بیماری موثر بوده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه افزایش سن یکی از فاکتورهای خطر بروز سرطان است،‌ گفت: به دلیل سالمند شدن جمعیت ایران پیش‌بینی می‌شود که پیک بزرگی از بیماری سرطان پیش رو باشد که البته می‌توان با اقدامات به موقع از بخشی از این بیماری پیشگیری کرد.

عامری با اشاره به اینکه تحریم، کمبود بودجه و گرانی‌ها از جمله مشکلاتی است که درمان سرطان را با چالش مواجه کرده است، گفت: در این شرایط تصمیم برخی از مسئولان به مشکلات دامن زده است که اخلال در روند آموزشی از جمله این مسائل است. 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در سال 92 رشته رادیوتراپی انکولوژی دوره سه ساله آن به تصمیم اساتید رشته 4 ساله شد و اکنون پزشکان عمومی برای دریافت مدرک تخصص باید این دوره را طی 5 سال بگذرانند و در واقع یکسال دیگر به این دوره افزوده شده است و این در حالی بوده است که یکسال اول این دوره پنج‌ساله افراد باید دوره‌های داخلی را طی کرده و این مساله مخالفت بسیاری از اساتید این رشته را به همراه داشته است. 

وی تصریح کرد: افزایش شته رادیوتراپی انکولوژی از 4 سال به 5 سال سبب هدررفت بودجه‌های آموزشی می‌شود، هزینه‌های آموزش باید هدفمند باشد و مسائل پیش آمده دست و پای پزشکان را برای ارائه خدمات بسته است. 

عامری ادامه داد: رشته رادیوتراپی انکولوژی سابقه 45 ساله داشته و یکی از رشته‌های سرطان‌شناسی است که همیشه به روز بوده و مصوبات اخیر سبب ایجاد ابهاماتی برای پزشکان شده است. 

وی یادآور شد: طی نامه‌ای به وزارت بهداشت اساتید و صاحبنظران برجسته نظرات خود و مشکلات پیش‌رو را اعلام کرده ولی متاسفانه اقدامی در این راستا حاصل نشده است. این مشکلات در حالی بوده که مسئولان معتقد به افزایش پزشک و سهمیه‌ها هستند و اکنون نیمی از پزشکان درمان‌گر سرطان با چالش مواجه شده‌اند و انگیزه خدمت‌رسانی در بسیاری از این افراد با اختلال مواجه است. 

به گزارش فارس این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی در مایان گفت: وزارت بهداشت با تغییر نام رشته رادیوتراپی انکولوژی بدون تغییر در محتوا ۴۵ ساله آن  در صدد خارج کردن بخش عظیمی از ارایه دهندگان خدمات به بیماران مبتلا به سرطان است بایستی توسط مراجع بالاتر رسیدگی عاجل شود چرا که اعتماد پزشک و بیمار برای بسیار از ارایه دهندگان خدمت در اقصی نقاط کشور در حال اسیب دیدن است. و اگر فشار هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی انکولوژی نبود نصف کشور امروز که روز اخر هفته پیشگیری از سرطان است با تعطیلی مواجه می‌شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.