موجی از بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه سرطان‌ها جامعه را تهدید می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در حاشیه مراسم افتتاح همزمان مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: می توانیم با پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان، هزینه های سنگینی را بر مردم تحمیل نکنیم و غیر از پیشگیری، اگر سرطان را در مراحل اولیه، تشخیص دهیم، بیماران از تحمیل هزینه و مصرف دارو در امان می مانند و بیشتر عمر می کنند.
وی اظهار داشت: در مورد پیشگیری، بیشترین نقش مربوط به آموزش است که مردم آموزش ببینند که از چه رژیم های غذایی استفاده کنند و خود را دور از آلاینده ها قرار دهند. باید سایر بخش ها مانند محیط زیست که در پیشگیری از سرطان موثر هستند را به همکاری و همراهی بیشتر دعوت کنیم. 

نمکی در ادامه افزود: مردم باید آموزش هایی را در مورد افزایش تحرک بدنی و ورزش همگانی، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و چاقی، کاهش پرخوری و مصرف غذاهای چرب اشباع شده دریافت کنند. البته باید سلامت روان در کشور تامین شود که این کار با کمک همه دستگاه ها انجام می شود، چراکه افراد افسرده، مستعد ابتلا به همه بیماری ها هستند. برای مثال، افسردگی و استرس به ضعف سیستم ایمنی و بروز سرطان کمک می کند. 

وی از واکسیناسیون بیماری هایی که ویروس آنها از دلایل ابتلا به سرطان است به عنوان یکی از برنامه های وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: برای مثال، واکسن هپاتیت ب را از زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه کردیم و امروز سرطان های اولیه کبد به دلیل واکسیناسیون هپاتیت ب را به ندرت مشاهده می کنیم مگر سرطان هایی که منشا آنها کبد نباشد.

سرپرست وزارت بهداشت یکی از راهکارهای تشخیص زودهنگام سرطان را تقویت آموزش همگانی عنوان کرد و افزود: مردم باید حساسیت بیشتری نسبت به سلامتی خود و بروز بیماری ها داشته باشند. البته نباید مردم را دچار وسواس و ترس از جنون بیماری کنیم بلکه مردم مخصوصا زنان باید در مورد بیماری ها به ویژه سرطان پستان که یکی از سرطان های شایع است، به گونه ای آموزش دریافت کنند که در صورت بروز علائم سرطان در مراحل اولیه به پزشکان مراجعه کنند. 

نمکی ادامه داد: نقش کیت های تشخیصی  در مراحل اولیه تشخیص سرطان مهم است، خوشبختانه 75 مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان، سرطان را به وسیله کیت ها و دستگاه های ماموگرافی دیجیتال تشخیص می دهند. 

وی ادامه داد: در مورد درمان سرطان به دنبال آن هستیم که شیوه هایی از درمان که کمترین عارضه و بیشترین اثربخشی در تومور به همراه دارد را به کار گیریم، به ویژه روش های ایمونوتراپی که با شیمی تراپی متفاوت است و عوارض بسیار کمتری برای بیمار و اثرات بسیار بیشتری بر روی سلول های تومورال دارد و یکی از روش های مناسب درمان سرطان محسوب می شود. فارس 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.