ساخت حسگر تشخیص عفونت ادراری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، بهرام همتی‌نژاد، عضو هیئت علمی بخش شیمی دانشگاه شیراز و سرپرست تیم تحقیقاتی این طرح گفت: در طراحی این حسگر از ۱۶ نانو ذره طلا و نقره استفاده شده است. برهمکنش بخارات حاصل از باکتری‌های موجود در نمونه ادرار با نانو ذرات باعث ایجاد تغییر رنگ در حسگر می‌شود، به گونه‌ای که نانو ذرات طلا، از قرمز به بنفش و نانو ذرات نقره از زرد به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد.

همتی نژاد در ادامه گفت: از آنجا که بخارات هر باکتری با باکتری دیگر متفاوت است، تغییر رنگ نانو ذرات، نوع باکتری و شدت تغییر رنگ و غلظت عفونت را مشخص می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر روش متداول برای تشخیص عفونت ادراری، کشت نمونه ادرار است که نتیجه آن پس از ۴۸ ساعت مشخص می‌شود، اما به کمک این حسگر این مدت زمان به نیم ساعت کاهش می‌یابد.

شایان ذکر است محمدمهدی بردبار، دانش‌آموخته دکترای شیمی و طراح این حسگر که این پروژه را در قالب رساله دکتری خود ارائه کرده است، نیز با بیان اینکه این وسیله در ابعاد ۲ در ۲ سانتی متر طراحی شده است، گفت: این حسگر بر روی درِ ظرف نمونه ادرار بیمار چسبانده می‌شود و پس از آن، ظرف حاوی نمونه ادرار و حسگر به مدت ۳۰ دقیقه در دمای حدود ۳۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود.

بردبار تصریح کرد: پس از گذشت این مدت زمان، نمونه را از دستگاه خارج کرده و نتایج تغییر رنگ نانو ذرات بررسی می‌شود.

گفتنی است جواد تشخوریان، استاد بخش شیمی دانشگاه شیراز و عضو دیگر تیم تحقیق با بیان اینکه این حسگر در مرحله آزمایشگاهی ساخته شده و برای تولید انبوه آن نیاز به مشارکت سرمایه‌گذاران است، گفت: این حسگر افزون بر آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها می‌تواند در مطب پزشکان و منازل نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا تشخوریان اضافه کرد: حسگر رنگی تشخیص عفونت ادراری بر پایه نانو ذرات، گواهی ثبت اختراع از اداره ثبت مالکیت صنعتی را نیز دریافت کرده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.