نکات پوستی مهمی که آقایان باید بدانند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مجتبی قمری گفت: پوست در دوران جنینی شکل می‌گیرد و در طول عمر هر فرد بر اساس نوع زندگی، شغل و همچنین میزان فعالیت فیزیکی دچار تغییراتی می‌شود؛ این عوامل گاها بیماری و مشکلاتی برای پوست ایجاد می‌کند.

قمری در ادامه گفت: سبک زندگی مردان از دوران بلوغ می‌تواند آسیب‌های جدی به پوست وارد کند، استرس و اختلالات روانی تاثیر زیادی در ایجاد جوش‌ و دیگر بیماری‌های پوست مانند حساسیت‌های پوستی در مردان می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزود: پوست آقایان نماد شخصیت آن‌ها در جامعه است و تحت تاثیر فاکتور‌هایی مانند ژنتیک و سبک زندگی است؛ به دلیل سبک زندگی ناسالم پوست اغلب آقایان بسیار زودتر از سنشان پیر و یا دچار بیماری‌های مختلف  می‌شود.

وی اضافه کرد: وضعیت پوست در هر فرد متفاوت است؛ به طوری که پوست یک مرد ورزشکار در مقایسه با فردی که همیشه در معرض استرس‌های شغلی است، سالم‌تر است.

قمری تصریح کرد: میزان ترشح هورمون آندروژن و تستوسترون وجه تمایز بزرگ پوست در مردان است، با افزایش ترشح این هورمون، مو در بدن آقایان از جمله صورت رشد می‌کند و همین امر باعث ایجاد تفاوت پوست مردان و زنان است؛ هورمون تستوسترون باعث زخیم شدن و رشد مو در قفسه سینه، زیر بغل، روی دست و پا‌های مردان و پوست می‌شود، هنگام رشد مو روی پوست صورت، گیر کردن مو بین منافذ پوست باعث ایجاد جوش صورت می‌شود.

این عضو انجمن متخصصان ایران گفت: ترشح هورمون آندروژن در دوران بلوغ آقایان شدت می‌یابد، ترشح این هورمون در دوران میانسالی و کهنسالی کاهش پیدا می‌کند که تاثیرات منفی زیادی بر پوست آقایان دارد و منجر به بروز بیماری‌های مختلف پوستی مانند جوش صورت یا آکنه می‌شود.

قمری افزود: در صورتی‌که آقایان کمتر در معرض عوامل محیطی قرار بگیرند، دچار آسیب‌های کمتر پوستی می‌شوند، در غیر این صورت این عوامل محیطی می‌توانند تولید کلاژن را در سطح پوست کاهش دهند و همین مسئله باعث افتادگی پوست آقایان می‌شود.

وی اضافه کرد: کلاژن پوست در آقایان ضخیم‌تر و قوی‌تر است و حالت الاستیک آن به صورت پیچیده‌تری بروز می‌کند؛ علی‌رغم  این ضخامت بالا در پوست مردان، آمار سرطان‌های بدخیم پوستی در آقایان بیشتر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان این متخصص پوست و مو در پایان گفت: ترشح هورمون تستوسترون عامل افزایش ترشح چربی بر روی پوست بدن مردان است و این مسئله باعث بروز آسیب‌های پوستی در مردان خواهد شد، ترشح آندروژن نیز باعث بو دار شدن عرق آقایان می‌شود؛ در مردانی که از مواد انرژی‌زا استفاده می‌کنند، آکنه التهابی سبب برش در پوست می‌شود که التیام پیدا نمی‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.