۷۰ درصد بازار دارویی از لحاظ ریالی تولید داخل است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهدی پیرصالحی در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه فارماپک خاورمیانه، ابراز امیدواری کرد که حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه های آتی پررنگ‌تر باشد و باعث همکاری متقابل شود.

وی در ادامه گفت: امروز در صنعت داروسازی چه درمورد داروی نهایی و چه مواد اولیه، پیشرفت خوبی داشته ایم و میزان بسیار زیادی از نیاز بازار را در داخل تولید می‌کنیم.

پیرصالحی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد داروی نهایی تولید داخل است، اظهار کرد: همیشه آمار ۹۷ درصد به عنوان میزان تولید داخل دارو عنوان می‌شود، اما با توجه به حجم ریالی در واقع ۷۰ درصد داروهای مصرفی، تولید داخل و ۳۰ درصد دیگر وارداتی هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: ۶۷ درصد مواد اولیه دارویی در داخل تولید می شود، اگر چه این آمار بسیار خوب است اما باید توجه کنیم این رقم حجمی بوده و اقلام کم تعداد است.

وی تاکید کرد: با تاکید بر لزوم فعال‌تر شدن حوزه تولید داخل مواد اولیه تصریح کرد: باید بتوانیم عمده مواد اولیه را در داخل تولید کنیم، در حال حاضر ماده اولیه ارزش افزوده لازم را ندارد و باید به جهانی شدن و صادرات فکر کنیم.

پیرصالحی اضافه کرد: با این اشل تولیدی نمی‌توانیم با چین و هند رقابت کنیم چرا که اصولا تولید ما در حال حاضر محدود است و باید تلاش خود را در این زمینه مضاعف کنیم.

وی اولویت این سازمان را در وهله اول شفافیت عنوان کرد و گفت: تمامی ذینفعان می‌توانند به آمار و اطلاعات تولید مواد اولیه دسترسی داشته باشند، چنانچه آمار نامه سال ۹۶ و ۷ ماهه سال ۹۷ منتشر شده است و در ادامه نیز آمارها در دسترس قرار می‌گیرند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ماده اولیه در تحریم‌ها می‌تواند به تامین دارو کمک کند، عنوان کرد: در آغاز تحریم ها به دلایل مختلفی از قبیل عدم برنامه‌ریزی صحیح و یا کم‌کاری نهادهای دولتی و حتی تولیدی در تامین برخی مواد اولیه دچار کمبود شدیم در حالی که انتظار می‌رفت از مواد اولیه تولید داخل حمایت شود، البته با پیگیری های صورت گرفته امروز شرایط بهتری در حوزه محصول نهایی و ماده اولیه حاکم است.

پیرصالحی افزود: همه ما برای یک هدف واحد کار می‌کنیم و آن تامین داروی با کیفیت و سلامت است، در سازمان غذا و دارو تفکیکی بین داروی نهایی، مواد اولیه و وارداتی نه از لحاظ ماهیت، بلکه از لحاظ منطقی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه تولید داخل دسترسی به داروی با کیفیت و قیمت مناسب را امکان‌پذیر می‌کند، گفت: اگرچه گفته می‌شود دارو جزو تحریم ها نیست اما عملاً تحریم‌های بانکی باعث تحریم دارو شده و تنها راه ما حمایت از تولید داخلی برای تامین داروی مورد نیاز مردم است.

به گزارش وبدا وی در پایان گفت: از همه ذینفعان این عرصه کمک می‌طلبیم، هدف همه ما این است که در سخت ترین شرایط مردم نگران تامین دارو نباشند، این کار نیز تنها از سازمان غذا و دارو ساخته نیست بلکه با تعامل تمامی ذینفعان امکان پذیر است، امیدواریم که با همدلی، تلاش و همکاری از این دوران گذار و پیچ تاریخی عبور کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.