از سال ۶۶ به خودکفایی علمی رسیده ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، علیرضا مرندی صبح امروز در مراسم جشنواره علمی سال ۹۷ که در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: ایران در حوزه بهداشت و درمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است به طوری که امروزه اعزام بیماران  به خارج از کشور برای درمان تقریبا به صفر رسیده است.

مرندی افزود: وضعیت درمان قبل از انقلاب به هیچ عنوان مناسب نبود به طوری که مردم برای دریافت خدمات سرپایی از مناطق دور افتاده‌ مانند سیستان و بلوچستان به تهران سفر می‌کردند؛ همین مسئله باعث بروز مشکلات و تحمیل هزینه‌های دوچندان به خانواده‌ها می‌شد.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی تعداد نیروی انسانی در حوزه پزشکی بسیار کم بوده است و در بسیاری از مناطق کمبود پزشک به شدت دیده می‌شد.

وی افزود: زایمان زنان باردار به وسیله قابله‌های کم سواد یا بی‌سواد انجام می‌شد و هیچ واکسنی در طول مدت بارداری به زنان تزریق نمی‌کردند؛ همین مسئله سلامتی آن‌ها و حتی نوزادشان را به شدت تحت تأثیر قرار می‌داد.

مرندی یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ما سالیانه ۱۱ هزار مورد کزاز نوزادی در بین نوزادان داشتیم و ۳۵ هزار کودک زیر ۵ سال به دلیل اسهال فوت می‌کردند، نبود آب شرب بهداشتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باعث فوت بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری اسهال بود و از نظر بهداشت وضعیت اسفناکی داشتیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور اضافه کرد: خوشبختانه در سال ۶۶ از نظر علمی به خودکفایی رسیده‌ایم و از همان سال به بعد دیگر بیماران برای درمان نیاز به اعزام به خارج از کشور ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه مراسم محققی معاون علمی و فناوری فرهنگستان علوم پزشکی گفت: برگزاری جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی با هدف معرفی برگزیدگان حوزه سلامت و دستاورد‌های آن است که در مراسم امسال کتابی در خصوص دفاع مقدس رونمایی می‌شود.

محققی افزود: جشنواره علمی امسال دارای جوایز نورالدین هادوی در حوزه علوم بالینی است و مرکز تحقیقات نمونه در حوزه سلامت نیز معرفی می‌شود.

وی در پایان گفت: در این جشنواره دانشمند برگزیده امسال از نظر شاخص‌های علمی به جشنواره معرفی می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.