وجود ۶۰۰ پایگاه اجتماعی سلامت در کشور و ارائه خدمات رایگان به مردم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، بهمن صدیق روز چهارشنبه در آیین موسسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی پرتو اردبیل افزود: ارایه مشاوره ها و خدمات مددکاری رایگان و ارتقای عوامل محافظ در مناطق آسیب دیده و حاشیه با کمک همیاران، معتمدان محلات و شهروندان از جمله اهداف پایگاه های سلامت اجتماعی است.

صدیق افزود: اکنون افزون بر 600 هزار نفر زیرپوشش خدمات مختلف این پایگاه ها قرار دارند، افزون بر این، 800 گروه همیاران سلامت اجتماعی و روان نیز در کشور فعال بوده و به ارائه خدمات می پردازند.

وی ادامه داد: معضلات اجتماعی در حال تغییر چهره هستند، برای فهم درست و عملکرد صحیح باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد بهره برد چرا که این سازمان ها به عنوان بازوان مشورتی و اجرایی دولت نقش مهم و اثرگذاری دارند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی رصد آسیب های اجتماعی در جامعه را از وظایف اصلی بهزیستی برشمرد و اظهار کرد: اگر برنامه ریزی ها بر اساس شواهد درست پایه گذاری نشود تاثیرگذار نخواهد بود و برای همین استفاده از سیستم های فناوری و سپردن کار به پایگاه ها و همیاران برای سنجش و پیمایش آسیب های اجتماعی یکی از الویت ها است.

صدیق به نقش مهم همیاران سلامت در جریان سازی و ایجاد راهبردهای جدید برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: پاسخ سازمان به مسایل اجتماعی به عنوان نهادی که بیشتر معضلات اجتماعی کشور را حل و فصل می کند باید به موقع و صحیح و با نگاهی نوین باشد.

وی تصریح کرد: هدف اصلی در حوزه پیشگیری شناسایی عوامل مستعد و خطر و استفاده از همه ظرفیت ها و مولفه های برای کاهش آسیب های اجتماعی است چرا که پیشگیری کم هزینه تر و اثرگذارتر از درمان است.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی با رد این ادعا که سن اعتیاد در کشور به 9 سال رسیده، اظهار کرد: بر اساس رصد، پیمایش و بررسی های صورت گرفته بر روی 130 هزار نفر معتاد به مواد مخدر در کشور گروه در معرض خطر 18 تا 30 سال است.

صدیق اضافه کرد: آسیب های اجتماعی بر اساس قوت، شدت و شیوع محاسبه و تعیین می شود و فرمول های آماری نیز بر اساس ضرایب همبستگی آنها محاسبه می شوند.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در کاهش آسیب های اجتماعی افزود: رسانه ها نقش مهم و بسزایی در تعالی و پیشرفت جامعه داشته وجایگاه مهمی در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی در پایان گفت: استان اردبیل یکی از استان های موفق در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور است.ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.