روش های مدرن قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمد بقایی گفت: ما معتقدیم سلامت، کیفیت و اصالت یک اصل بنیادی در انتخاب خرید و مصرف کالاهای آرایشی و در مجموع تمامى کالاهای سلامت محور محسوب مى‌شود و از همین رو معتقدیم بدون لحاظ کردن و اطمینان کامل از سلامت و بهداشت محصول یا مصرف‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتى که از ماموریت‌های اصلی این اداره کل و سازمان غذا و دارو  به‌شمار می رود هرگز نمی‌توان به هیچ یک از مقوله‌های صنعتی، بازرگانى و اجتماعی  یا بهتر است بگویم ، تولید ، واردات یا توزیع و مارکت و فروش  و تبلیغات ورود کرد.

بقایی افزود: در واقع بهتر است بگویم بدون پیوست سلامت و بهداشت همه بخش‌ها و ارکان این صنعت ناقص خواهند بود. البته این امر برای همه کالاهای سلامت محور دیگر نیز جاری و لازم الاجراست.

وی ادامه داد: متاسفانه علاوه بر پدیده شوم قاچاق محصولات اصلی  امروزه ورود و یا ساخت غیر مجاز محصولات تقلبی در داخل کشورها نیز به یکی از مهمترین مشکلات صنعت کازمتیک در جهان مبدل شده و بر اساس آمار کمیسیون اتحادیه اروپا محصولات تقلبی حدود ٧.٨ درصد مارکت محصولات کازمتیک در اروپا را سالانه تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ، البته می‌دانیم سطح تاثیرگذاری این نوع محصولات در آسیا ، آفریقا و خاورمیانه و بالاخص ایران بسیار بیشتر است و متاسفانه در این مناطق شاهد آثار اقتصادی ، سلامت ، امنیتی ، اجتماعی و سیاسی آن هستیم.

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: از آنجائیکه سلامت مصرف کنندگان و حفظ محیط زیست در صنعت پیشرو کازمتیک از اهمیت بالایی برخوردار است، در الگو‌های نظارتی و اجرایی اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال رشد همچون ایران ،علاوه بر رعایت اصول علمی در طراحی و اجرای فرمولاسیون توجه ویژه ایی نیز به سلامت مراحل تولید، انبارداری و عرضه مواد اولیه و همچنین فرآیندهای تولید محصولات نهایی وجود دارد. نکات مهمى که هرگز از سوى متقلبین یا قاچاقچیان رعایت نمى‌شود و متاسفانه تنها ملاک عمل این افراد سودجویی و کسب درآمدهای نامشروع است.

بقایی تاکید کرد: نکته مهمى که باید مد نظر داشت این است ، امروزه دیگر ما با متقلبین و قاچاقچیان بی‌سواد یا بهتر است بگویم نسل اول و دوم طرف نیستیم و با نگاهى دقیق تر به کشفیات صورت گرفته در جهان و حتی کشورمان در مى یابیم متاسفانه با افراد جدیدی روبرو هستیم که دیگر اشتباهات الفبایی انگلیسی ندارند ، و حتی با فرمولاسیون هم تا حد زیادی آشنا هستند و با کارگاه‌ها یا کارخانجات بسته‌بندی حرفه‌ایی اما خلاف کار نیز در ارتباطند و گاها کالاهایی را عرضه مى‌کنند که حتی صاحبان اصلی آنها نیز برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن یا قاچاق آن نیازمند بررسی های حرفه‌ای هستند. 

وی افزود: از این رو به مصرف‌کنندگان محترم توصیه مى‌‌نیم اولا حتما کالای مورد نیازشان را از کانال های معتبر فروش همانند داروخانه ها یا فروشگاه‌های معتبر دارای پروانه تهیه نمایند و به علاوه حتما به دارا بودن برچسب اصالت کالا ، مخدوش نبودن تاریخ تولید و مصرف توجه کافی کنند.

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: در همه جای دنیا این نوع از کالاها قیمت کمتری از نمونه های اصلی خود دارند لذا تفاوت معنا دار قیمت نیز یکی از مولفه های تشخیصی است .

به گزارش فارس بقایی در پایان اضافه کرد: متاسفانه امروزه کالاهایی در بازار ما بخصوص در بخشی از بازار که تحت کنترل همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان به صورت مستقیم قرار ندارد وجود دارد که دارای برندهایی غیر واقعی‌اند و اصلا در هیچ جای دنیا هم دیده نمی‌شوند ، لذا ابتدا توصیه می‌شود مصرف کنندگان یا از کالاهاى معتبر ایرانى استفاده نمایند و یا حتما از اصالت کالاهای انتخابی خود مطمئن شده و  آنگاه خریداری و مصرف کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.