خطر مرگ و ایست قلبی در کمین مصرف کنندگان اکستازی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سید علی بهشتی با اشاره به اعتیاد با قرص های اکستازی گفت: نام علمی اکستازی «متیل دی اکسی مت آمفتامین» یا MDMA بوده که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی است، اکستازی ترکیبی مشابه آمفتامین‌ها و توهم‌زاها دارد و به‌طور مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شود و این ماده با نام‌هایی چون اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC و قرص‌های شادی‌بخش در میان مصرف کنندگان شناخته می‌شود.

وی افزود: نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد، اما به علت عوارض ناشی از آن، تا اواخر دهۀ ۱۹۷۰ از چرخه تولید خارج شد.

بهشتی ادامه داد: در اویل دهه ۱۹۸۰، روان‌شناسان و روان‌پزشکان ، MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی، معرفی کردند ولی باز مصرف آن ممنوع شد. ولی به صورت غیر قانونی مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت و به علت آثار مخرب این ماده مخدر بر سیستم عصبی، دولت امریکا در سال ۱۹۸۵، مصرف این ماده را ممنوع اعلام کرد.

این مشاور و درمانگر اعتیاد با بیان اینکه اکس خالص، پودری سفید متشکل از کریستال‌های ریز است، گفت: از این پودر بوی کپک به مشام می‌رسد و در صورت وجود ناخالصی، به‌رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: این ماده مخدر به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی موجود است و این قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار و صلیب شناخته می‌شوند.

بهشتی اضافه کرد: رنگ ‌قرص های اکستازی متنوع است و این قرص‌ها به رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده و بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند، در ایران این قرص‌ها با دو نوع E و X معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته، نوع E آن، در بین جوانان ایرانی شایع‌تر است.

این درمانگر اعتیاد توضیح داد: اکس به‌راحتی قابل تجزیه و جذب شدن است و سریع خود را به مغز می‌رساند و اثرات خود را تحمیل می‌کند، اثرات این قرص بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود و دو تا سه ساعت در یک حد حفظ می‌شود و بعد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: مصرف کننده قرص‌های روان گردان ابتدا احساس خوشی و هیجان را پیدا می‌کند اما پس از چند بار مصرف همه این حالت‌ها جای خود را به مشکلات روانی و اختلالات مغزی خواهد داد، حتی یک بار مصرف این قرص‌ها هم ممکن است فرد را دچار مسمویت و اختلال کند و در نتیجه خطر مرگ‌های ناگهانی و ایست قلبی را افزایش می‌دهد. ممکن است این اثرات ۳ تا ۲۴ ساعت باقی بمانند اما بعد از آن مثل بقیه مواد مخدر وسوسه و تمایل شدیدی برای مصرف مجدد این ماده ایجاد خواهد شد.

بهشتی تاکید کرد: بیشترین علت مصرف قرص‌های روان گردان مانند بقیه مواد مخدر از عدم آگاهی از پیامدهای ماده مخدر و همچنین اطلاعات اشتباه دریافت شده از طریق دوستان و همسالان است و جوانانی بیشتر در معرض مصرف قرار دارند که دچار بی هدفی و ناامیدی هستند، والدین سخت گیر و مستبد دارند، دچار مشکلاتی در فرایند رشد هستند، از مشکلات ارتباطی رنج می‌برند یا تمایل زیادی برای کسب لذت و تفریح دارند.

این مشاور و درمانگر اعتیاد با اشاره به عوارض مصرف قرص‌های اکستازی گفت: تنش عضلانی، سستی و ضعف، دندان قروچه کردن ، حرکات غیر ارادی فک، همچینی قفل شدن چانه، تهوع و استفراغ، تیرگی دید، حرکت‌های سریع چشم، احساس سرما و لرز، تعریق، رعشه، خشکی دهان، بی‌قراری‌های حرکتی، سردرد و سرگیجه، غش، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون، گیجی و گم‌گشتگی، افسردگی، مشکلات خواب، تمرکز ضعیف، حمله‌های وحشت‌زدگی، بی‌قراری، از دست دادن کنترل، اضطراب شدید، پارانویا (بدبینی و سوء‌ظن شدید)، تحریف در ادراکات، توهمات بینایی، شنوایی، لامسه، ولع و تمایل شدید برای مصرف مجدد مواد است.

وی تاکید کرد: مسمومیت با اکستازی نیز بسیار خطرناک و کشنده است، افزود: مسمومیت با اکستازی به ایست قلبی یا گرمازدگی شدید منجر می‌شود، اثرات بلند مدت مصرف قرصهای روانگردان شامل افسردگی، اضطراب، از دست دادن حافظه یا آلزایمر، بیماری‌های عصبی-روانی، پارانویا یا حملات جنونی و توهمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمه به کلیه و کبد، اثرات مخرب روی مغز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بهشتی در پایان گفت: راهکار ترک مصرف قرص‌های اکستازی و بهبودی و درمان افراد مصرف کننده قرص‌های روان گردان همانند سایر مواد مخدر از تمایل فرد برای درمان شروع می‌شود، فرد با کمک متخصص و مشاور حوزه اعتیاد بر اساس شرایط فردی، خانوادگی و محیطی یک برنامه اختصاصی درمان دریافت می‌کند، این برنامه شامل دوره سم زدایی از دارو و درمان روان شناختی است که فرد کمک می‌کند تا علت مصرف خود را شناسایی و برای رفع آن اقدام مناسب و سازنده انجام دهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.