یک ریال هزینه در پیشگیری،عامل ۱۲ برابر صرفه جویی در حوزه سلامت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، رسول خضری در رابطه با پوشش بیمه همگانی به عنوان یکی از برنامه‌های وزیر جدید بهداشت، گفت: بیمه همگانی یکی از آیتم‌های طرح تحول سلامت بوده و اجرای آن مستلزم این است که کل مسیر ریل‌گذاری شود که در گام اول طرح پزشک خانواده باید عملیاتی شود، چرا که اگر پزشک خانواده آموزش‌دیده داشته باشیم 99 درصد بیمارانی که از این طریق به متخصصان مراجعه می‌کنند، می‌توانند در همان سطح یک که رایگان است، خدمات بگیرند.

وی افزود: یکی از نواقص مهم طرح تحول سلامت نبود پزشک خانواده‌ آموزش دیده است که خود تخصصی است، کما اینکه در کشورهایی همچون انگلیس و کانادا که در اجرای طرح تحول سلامت موفق هستند، پزشک خانواده، خود به انجام سونوگرافی، جراحی و ... می‌پردازد، در حالی که در ایران به دلیل نبود دوره‌های آموزشی پزشکان خانواده به پایگاه اطلاع‌رسانی و ارجاع بیمار تبدیل شده‌اند که در عمل در سطح 2و3 بیمه پایه شامل بیماران نمی‌شود.

خضری ادامه داد: نبود گاید لاین‌ها در کشور یکی دیگر از نواقص موجود در روند اجرای طرح تحول سلامت است که باید حتما اجرا شود، همچنین وجود کارت و اجرای پرونده الکترونیک سلامت از اهمیت بسزایی برخوردار است و همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و می‌توانند به شدت در حوزه کاهش هزینه‌ها کمک کنند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما در حوزه بهداشت و پیشگیری یک ریال سرمایه‌گذاری کنیم، چون در این حوزه هزینه‌کرد در واقع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، قطعا در حوزه درمان 12 برابر آن را صرفه‌جویی می‌کنیم، آن زمان می‌توانیم بگوییم که منابعمان پاسخگو است.

به گزارش ایکانا وی در پایان یادآور شد: هم‌اکنون دکتر نمکی قصد ندارد که قطار در حال حرکت طرح تحول سلامت را متوقف کند و تنها در تلاش است که نواقص آن را رفع کند، ضمن اینکه هر کشوری که طرح تحول را اجرا کرده در سال‌های اول هزینه سنگینی را برای آنها به همراه داشته است، اما در سال‌های بعد به شدت هزینه‌های درمانی آنها را کاهش داده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.