اجرای فاز اول سیستم ثبت اطلاعات پیوند اعضا از ۱۰ اسفند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهدی شادنوش درباره سیستم ثبت اطلاعات پیوند اعضا افزود: گام های مهمی در حوزه پیوند اعضا در کشور برداشته شده و در حال حاضر نیازمند این هستیم که کیفیت سیاست گزاری و مدیریت را در این زمینه ارتقا بدهیم.

شادنوش افزود: یکی از کارهایی که در این مسیر کمک بسیاری به ما می کند، راه اندازی سیستم ثبت اطلاعات پیوند اعضا است. به کمک این سیستم می توان اطلاعات اهدای عضو را ثبت، تحلیل و هدایت کرد.

وی ادامه داد: برای اجرای این کار، مسئولان این امر را دعوت کردیم و طی چند روز آموزش های لازم را به آنها ارائه کردیم. بعد از آغاز فاز اول در دهم اسفند امسال، فاز دوم سیستم را در اردیبهشت سال 98 آغاز می کنیم و به این ترتیب سیستم تخصیص اهدای عضو به سمت اتوماسیون شدن می رود. یعنی همه لیست انتظار در حوزه پیوند اعضا در این سامانه ثبت و امتیازبندی می شوند و اگر اتفاق ناگواری برای هر فرد بیفتد و شرایط اهدای عضو داشته باشد، اطلاعات در سامانه وارد شده و بر اساس امتیازبندی، 10 نفر اولی که می توانند عضو را دریافت کنند معرفی می شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های خاص وزارت بهداشت درباره نحوه امتیازبندی نیز اظهار داشت: نحوه این امتیازبندی در کمیته های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مواردی مانند گروه خونی، هماهنگی و تطبیق ساختاری نوع HLA، سن و سال بیمار، میزان نیاز به عضو، مدت زمانی که در نوبت قرار داشته از جمله مواردی است که بر اساس آن امتیازبندی انجام می شود.

شادنوش درباره ترابری عضو پیوندی نیز گفت: برای انتقال عضو پیوندی از یک شهرستان به شهرستان دیگر، باید پروتکل دقیقی برای انجام این کار وجود داشته باشد. به طور مثال برای پیوند قلب از فرد اهداکننده تا فرد گیرنده قلب، فقط 4 ساعت وقت داریم و برای این کار نیازمند نقشه راه کامل و جامعی در کل کشور برای انجام این کار هستیم.

به گزارش ایرنا وی در پایان گفت: برای انجام این کار، نیازمند هماهنگی هایی با شبکه هوایی، پلیس راهور و سایر بخش ها هستیم. در حال حاضر کارهای مطالعاتی آن انجام و طرح آن نوشته شده است و امیدواریم این کار حداقل تا یک سال آینده عملیاتی شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.