افزایش دوبرابری فشارخون در اثر کم‌تحرکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ناصر مهدوی پور گفت: کم تحرکی و تغذیه نامناسب امروزه در خانواده های ایرانی بسیار ترویج یافته است و سلامت آنها را برای ابتلا به پرفشاری خون تشدید می کند.

مهدی‌پور ادامه داد: فشارخون بالا اگر به درستی و به موقع کنترل نشود به سرخرگ ها آسیب رسانده و زمینه را برای بروز سکته های قلبی و مغزی مهیا می کند.

وی افزود: سردرد، خواب آلودگی و کما از عوارض فشارخون بالاست. فشارخون بالا، همچنین باعث تنگ شدن عروق، حمله قلبی، کاهش توانایی پمپاژخون توسط قلب، نارسایی کلیه می شود و به چشم نیز آسیب می زند.

این متخصص نفرولوژی گفت: کلسترول خون عامل مهم در تعیین خطرناک بودن فشار خون بالا است زیرا حساسیت عروق را به این بیماری افزایش می دهد و باعث می شود که افراد بیشتر مستعد آسیب دیدن باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارشهای کشوری، بیش از 10 میلیون نفر از ایرانیان دچار فشار خون بالا هستند و باید از خوددرمانی بپرهیزند، بسیاری از افراد دچار پرفشاری خون از بیماری خود اطلاع ندارند و متاسفانه بسیاری از مردم اقدام به خوددرمانی می کنند و داروهای فشارخون را بدون تجویز پزشک مصرف می کنند و اغلب داروخانه‌ها هم این داروها را بدون نسخه به افراد می‌فروشند.

مهدوی پور خاطرنشان کرد: دارو از جمله مهمترین اقدامات در درمان فشار خون است اما تشخیص نوع دارو و میزان مصرف آن نیاز به تجویز یک پزشک مجرب دارد، در صورتی که دوز دارو بیشتر از مقدار لازم باشد عوارض خطرناکی در بیمار به وجود می آید.

این پزشک متخصص تشریح کرد: افت فشار خون از جمله عوارضی هست که اثرات غیرقابل جبرانی دارد، این حالت که معمولا به دنبال ورزش و فعالیت بدنی در فرد بیمار، دیده می شود باعث می شود که بیمار چند دقیقه پس از انجام فعالیت بدنی ناگهان فشارش پایین بیفتد و غش کند.

وی اضافه کرد: بیمارانی که به دنبال شروع درمان های ضد فشار خون حالتی همچون سرگیجه، بی حالی و احساس غش کردن دارند، باید پزشک معالج خود را از این حالات با خبر کنند تا دوز داروها تغییر کند.

مهدی‌پور تاکید کرد: افراد برای پیشگیری از به فشارخون بالا، باید وزن خود را کنترل کنند، اضافه وزن نداشته باشد یا چاق نباشند، باید نمک را از سفره خود حذف کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند، زیرا مصرف بیش از حد نمک مهمترین عامل شیوع فشار خون بالاست.

این متخصص نفرولوژی ادامه داد: تغذیه‌ سالم و ورزش منظم، می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند و مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد کاهش پیدا می‌کنند.

وی در ادامه مدیریت استرس را یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون دانست و افزود: استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود و برای پیشگیری از آن باید ورزش کرد و از روشهای متمرکز کردن ذهن استفاده کرد.

شایان ذکر است چندی پیش رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت از بی خبری ۶.۵ میلیون ایرانی از ابتلا به فشار خون بالا خبر داد و گفت: این میزان ناآگاهی می تواند کشور را با تشدید بحران مرگ زودرس نیمی از ایرانیان مواجه کند.

وی اضافه کرد: بی‌توجهی جامعه پزشکی و جدی گرفته نشدن فشار خون بالا توسط مردم از عوامل مهم افزایش این بیماری است. اگر این دو عامل بر طرف شود، شاهد کاهش 25 درصدی مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.

ملک زاده تصریح کرد: ثبت میزان قابل توجه مرگ و ناتوانی منتسب به فشار خون بالا در بسیاری از مطالعات ملی تایید شده است. بر اساس مطالعات انجام شده در کشور ۵۰ درصد مرگ و میرها، ناشی از حوادث قلبی عروقی بوده و در این بین، ۳۳ درصد مرگ و میرهای قلبی - عروقی به علت فشار خون بالا است.

به گزارش ایرنا آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد، حداقل 45 درصد ایرانیان حداقل تحرک و ورزش هفتگی را ندارند. کارشناسان بهداشت توصیه می کنند، هر فرد در طول روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی سریع داشته باشد به نحوی که عرق کند.

پایان پیام/

مطالب مشابه