پیوند کبد فقط از افراد مرگ مغزی امکانپذیر است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، امید قبادی درباره انجمن اهدای عضو ایرانیان در واکنش به مطالب مطرح شده در فضای مجازی درباره اهدای کبد که در قسمت هشتم برنامه نمودار شبکه چهار سیما مطرح شد گفت: به غیر از ارگان کلیه که از فرد زنده نیز قابلیت اهدا و پیوند دارد بقیه ارگان‌های حیاتی مانند کبد، قلب، ریه، لوزالمعده و روده صرفا از افراد مرگ مغزی قابلیت اهدای کامل ارگان وجود دارد و خروج هر یک از این ارگان‌ها از بدن فرد زنده باعث فوت آنی وی می‌ شود.

قبادی افزود: در مورد پیوند کبد و پیوند ریه بخشی از این دو ارگان می‌تواند توسط والدین به فرزند کم وزن و کم سن و سال آنها پیوند شود که در مورد ریه در ایران امکان انجام چنین پیوندی وجود ندارد و در مورد کبد نیز فقط در مرکز پیوند در شیراز این قابلیت وجود دارد که کاملا رایگان است. اهدا و پیوند عضو از افراد مرگ مغزی نیز کاملا رایگان بدون هیچ تبادل مالی بین اهداکننده و گیرنده صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیمارستان شریعتی از مراکز پیوند قلب و کلیه کشور است اما فاقد برنامه و امکانات پیوند کبد است. تخصیص ارگان‌های افراد مرگ مغزی توسط ستادهای نظام سلامت از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد و کاملا تحت نظارت دولت و به دور از هرگونه خرید و فروش و تبادل مالی است.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: از نظر علم پزشکی، به جز ارگان کلیه، هیچ ارگان حیاتی دیگری به طور کامل، قابل پیوند از اهداکننده زنده نیست و فرد مدعی فروش کبد یک شیاد و کلاهبردار است که ادعای وی به دور از واقعیت و صحت و کاملاً برگرفته از تخیلات و تنش های روحی روانی است؛ کما اینکه در سال‌های گذشته در مورد قلب نیز چنین ادعایی صورت گرفته بود که با پیگیری به موقع مسئولان ذیربط، عدم صحت و شیادی فرد خاطی مشخص و تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

قبادی تاکید کرد: در نهایت از اصحاب رسانه این توقع می‌رود که مانند سال‌های گذشته، با انعکاس صحیح اخبار اهدای عضو، تلاش هرچه بیشتر در نهادینه‌سازی این فرهنگ مقدس در جامعه داشته باشند و با کمک به رشد و بالندگی این نهال نوپا، نقشی مؤثر در نجات بیماران نیازمندی داشته باشند زیرا هر 3 ساعت یک نفر از افراد نیازمند پیوند به دلیل نرسیدن ارگان مناسب پیوندی، فوت می‌کنند.

به گزارش ایرنا وی در پایان گفت: این مسئولیت بر عهده مسئولان نظام سلامت کشور است که با افرادی که ادعاهای عجیب و غیر علمی مانند اهدای کبد دارند، برخورد شدید و قاطعانه انجام دهند تا مانع از لکه دار شدن این فرایند معنوی، اجتماعی و انسان دوستانه و به خطر افتادن جان بیماران نیازمندی که پیوند اعضا، تنها راه ادامه حیات آنان است، شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.