باید براساس نیاز جامعه مجوز واردات دارو داده شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمد حسین قربانی در خصوص افزایش ناگهانی قیمت دارو‌ی بی‌حسی دندان پزشکی گفت: تحریم‌هایی که در سطح بین المللی برای نظام جمهوری اسلامی ایران اعمال شده در حوزه‌های دارویی و  سلامت تاثیر گذار بوده است، بر اساس همه پروتکل‌های بین المللی غذا و دارو حتی در زمان جنگ نیز از تحریم‌ها مستثنی هستند. اما متاسفانه تحریم‌های ناشی از پالمو، CFT  و سوئیفت انتقال ارز را دچار مشکل کرده و  واردات مواد اولیه و برخی از دارو ها از جلمه داروی بی حسی دندان‌پزشکی را مختل کرده است. 

وی افزود: در گذشته برخی از دارو‌های بی‌حسی از طریق قاچاق وارد کشور ‌می‌شد و برخی از نیازهای کشور را تامین می‌کرد، اما در حال حاضر با توجه مشکلات و نواسانات اقتصادی حتی قاچاق دارو نیز مقرون به صرفه نیست، از طرفی تولید داخلی تمام نیاز‌های کشور را تامین نمی‌کند. 

قربانی ادامه داد: سازمان غذا و دارو باید سیاست‌گذاری و استراتژی خوبی در حوزه تامین و توزیع دارو داشته باشد، اگر تولید کنندگان داخلی دارو توان و ظرفیت تامین نیاز کشور را نداشته باشند باید بر اساس نیاز موجود مجوز واردات دارو داده شود. نباید به نیاز کشور بی‌تفاوت باشیم و با دارو‌های بی‌کیفیت داخلی و قاچاق سلامت مردم را به خطر بی‌اندازیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با  اشاره به وعده وزارت بهداشت در خصوص رفع مشکلات کمبود دارو یادآور شد: مشکلات کمبود دارو بالاخص دارو‌ی بی‌حسی دندان‌پزشکی تا پایان سال جاری  با تولیدات داخلی و واردات بر طرف خواهد شد. 

وی به سهمیه‌ای شدن دارو‌های بی‌حسی دندان پزشکی اشاره کرد و گفت: سهمیه‌ای شدن کارپول‌های دندان‌پزشکی نوعی رانت در توزیع ایجاد می‌کند که مشکلات حوزه دارو را افزایش می‌دهد. این موضوع نشان‌می‌دهد که محصولات داخلی توان تولید به حد نیاز کشور را ندارند.

قربانی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی تامین و توزیع دارو‌های بی‌حسی دندان‌پزشکی باید نظارت  ویژه‌ای در این خصوص داشته باشد چرا که کارپول‌های تولید داخلی به دلیل قیمت ارزان تر به خارج کشور قاچاق می‌شوند. 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه واردات محصولات کشور باید بر اساس نیاز کشور باشد خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از افراد با استفاده از عناوین مختلفی چون اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تولید داخلی مانع واردات دارو بر اساس نیاز کشور می‌شوند، متاسفانه برخی از تصمیم‌ها بر اساس نیاز جامعه و مردم نیست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.