از نفوذ مافیا در پزشکی تا ماجرای پزشکان فراری
مهمترین چالش‌های انجمن متخصصین داخلی کشور چیست؟

متخصصین داخلی دارای مشکلاتی هستند که همواره این مشکلات را با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مطرح کرده و می‌کنند. مقداری از آن قابل حل است و مقداری هم یا مسئولین محترم پشت گوش می‌اندازند یا واقعا غیر قابل حل است. در حال حاضر هم طبیعتا مشکلاتی را داریم و با وزارتخانه هم در تماس هستیم تا بتوانیم آنها را حل و فصل کنیم.

تغییر ساختار مدیریتی وزارت بهداشت در روزهای اخیر کمکی به حل مشکلات شما نکرده است؟

برای ما شخص رئيس تفاوتی ندارد. ما فقط می‌خواهیم که او مدیر خوبی باشد، حالا هر کس ممکن است وزیر شود. چپ باشد یا راست، سیاست او برای ما مهم نیست. مهم این است که چگونه با پزشکان کنار می‌‌آیند و پزشکان جوان را چطور در نظر می‌گیرد. چطور با مجلس، هیات‌ دولت و سایر ارگان‌های تصمیم‌گیر رابطه برقرار می‌کند. وزیر باید بتواند کار پزشکی و کار بیمارستان‌های خصوصی و دولتی را پیش ببرد. ما امیدوار هستیم آقای دکتر نمکی که پیش از این هم در وزارت بهداشت کار کردند، با کمک مجلس و هیات دولت، بودجه کافی به دست بیاورند و بتوانند طرح تحول نظام سلامت را پیش ببرند و به مردم کمک کند.  

مهمترین خواسته شما از وزیر چیست؟

اگر پزشک خانواده راه بیفتد، مشکلات جامعه پزشکی حل می‌شود. انتظار ما این است و انتظار دیگری نداریم. مساله دیگر وضعیت تعرفه است که ان شاالله مجلس کمک می‌کند و با کمک نظام پزشکی یک تعرفه عادلانه را که با واقعیت و تورم موجود هم‌خوانی داشته باشد، تعیین می‌کنند.

امروز هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی و مطب‌ با دلار است. درواقع با ریال به ما پول می‌دهند و ما با دلار خرج می‌کنیم. این مشکلات باید حل شود، چرا که اگر چنین نشود و وضعیت به همین شکل پیش برود، به طور غیر مستقیم بیماران ضرر می‌کنند. ما امیدوار هستیم که با کمک دولت این مشکلات حل شود.

به نظر شما اینکه وزیر بهداشت غیر پزشک هستند، می‌تواند تاثیری در نوع نگاه ایشان به مقوله سلامت داشته باشد؟

خیر. وزیر باید مدیر خوبی باشد. ما اصلا نباید به دنبال تخصص و فوق تخصص برویم. الان در کشور رسم است هر کس را که می‌خواهند به‌َعنوان مدیر تعیین کنند، باید دارای بالاترین مدرک باشد. در صورتی که به نظر من مدیر باید شایسته باشد. انتخاب او براساس شایسته‌سالاری باشد و نه سواد و مدرک سالاری. یک پزشک عمومی خوب هم می‌تواند یک وزیر خوب و مدیر خوب از آب در بیاید. ما امیدوار هستیم که دکتر نمکی با کمک انجمن‌ها و با کمک وزارتخانه برنامه‌های خود را پیش ببرد. 

اشاره کردید که برخی مشکلات انجمن قابل حل نیست. امکان دارد که به شکل مصداقی بفرمایید که کدام مشکلات؟

در پشت بعضی قضایای پزشکی یک سری شرکت‌های دارویی یا انسان‌ها یا مافیا وجود دارند که آنها اجازه نمی‌دهند کارها به روال عادی و قانونی پیش برود. مثلا یک متخصص داخلی باید طبق آن مدارکی که دارد کار کند، در صورتی که قوانین و دستورالعمل‌هایی بیرون می‌آید که پشت آن افراد دیگری هستند و از فعالیت متخصصین داخلی در بعضی رشته‌ها و کارها جلوگیری می‌کنند. ما امیدوارم هستیم که بتوانیم این مشکلات را با کمک دکتر نمکی حل کنیم.


اخیرا جامعه پزشکی با برخی هجمه‌ها روبرو بود. اگر قبلا بحث زیرمیزی مطرح می‌شد، امروز پزشکان به فرار مالیاتی متهم می‌شوند. به نظر شما این هجمه‌ها چقدر می‌تواند آسیب زننده باشد؟

منظور من از همان مافیایی که اسم بردم، همین است. ما از زبان آقای رئیس جمهور یا از مجلس هجمه‌هایی را علیه خودمان می‌شنویم. من نمی‌دانم که اینها جامعه پزشکی را می‌خواهند تا کجا ببرند؟ ما الان ۲۵ هزار پزشک فراری و تعداد زیادی پزشک در کشورهای آمریکا، کانادا و سایر کشورهای اروپایی داریم. اینها سرمایه‌های مملکت هستند و از نفت و گاز ارزش بالاتری دارند. چرا باید کاری کنیم که آنها فرار کنند؟ کسانی که این کار را می‌کنند، برعلیه دولت، علیه ملت و علیه ایران فعالیت می‌کنند. کسی که یک گروه فرهیخته را زیر سوال می‌برد، شعار می‌دهد و حرف‌های ناجور می‌زند، نمی‌تواند جزء افراد عادی باشد.

منظور شما از پزشکان فراری چه بود؟

پزشکانی که به‌دنبال پروانه خود نیامده‌اند. درواقع نیستند و پزشکی را به خاطر مشکلاتی که گفتم، رها کردند. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.