آشنایی با انواع دیابت و عوارض آن
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، علی ارغوانی گفت: هایپرگلیسمی‌ یا افزایش قند خون شایع‌ترین علامت دیابت کنترل نشده است و در طول زمان، منجر به آسیب‌ رساندن به بسیاری از دستگاه‌های بدن به ویژه اعصاب و عروق خونی می‌شود.

وی افزود: سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان  حدود ۹ درصد از افراد ۱۸ سال و بالاتر دیابت داشتند؛ سال ۲۰۱۲ دیابت علت مستقیم مرگ ۵/ ۱ میلیون نفر بود، بیش از هشت درصد از مرگ‌ها در کشور‌های با درآمد کم و متوسط به دلیل دیابت  رخ می‌دهد.

ارغوانی ادامه داد: دونوع دیابت داریم، دیابت نوع یک، وابسته به انسولین یا دیابت دوران کودکی است که با تولید انسولین ناکافی در بدن مشخص می‌شود و کنترل آن با تزریق روزانه انسولین امکان پذیر است؛ علت این نوع دیابت شناخته شده نیست و در حال حاضر نمی‌توان از آن پیشگیری کرد، علائم این بیماری شامل دفع بیش از حد ادرار، پرادراری (تشنگی)، پرنوشی (گرسنگی دائمی)، پرخوری،کاهش وزن، تغییرات بینایی و خستگی است؛ این علائم به طور ناگهانی رخ می‌دهند.

این متخصص داخلی درباره دیابت نوع ۲، بیان کرد: دیابت نوع ۲ غیر وابسته به انسولین است و به نام دیابت بزرگسال شناخته می‌شود و حاصل  استفاده غیرموثر بدن از انسولین است؛ دیابت نوع ۲ شامل ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت در سراسر جهان می‌شود و تا حد زیادی نتیجه اضافه وزن، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی است.

ارغوانی تشریح کرد: دیابت نوع ۲، علائمی شبیه به دیابت نوع یک دارد، اما اغلب خفیف‌تر و کم رنگ‌تر است و به همین دلیل این بیماری چند سال پس از شروع تشخیص داده می‌شود؛ در گذشته، این نوع دیابت تنها در بزرگسالان دیده می‌شد، اما در حال حاضر در کودکان هم اتفاق می‌افتد.

گفتنی است در ادامه حمید محسن زاده متخصص غدد و متابولیسم  درباره دیابت زنان باردار اظهار کرد: زنان مبتلا به دیابت حاملگی در معرض خطر عوارض دوران بارداری و زایمان هستند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در سال‌های آتی آنها را تهدید می‌کند؛ تشخیص دیابت حاملگی معمولا از طریق غربالگری دوران بارداری امکان پذیر است.

وی افزود: با گذشت زمان، دیابت می‌تواند به قلب، عروق خونی، چشم، کلیه و اعصاب آسیب برساند؛ دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد و در درجه اول بیماری قلبی و سکته همراه با کاهش جریان خون، آسیب‌های عصبی در پا، احتمال زخم پای دیابتی، عفونت و نیاز احتمالی برای قطع اندام است.

محسن زاده ادامه داد: یکی از عوارض دیابت کوری چشم است، کوری به دلیل آسیب طولانی مدت به عروق خونی کوچک در شبکیه چشم رخ می‌دهد و یک درصد از کوری جهان را می‌توان به دیابت نسبت داد، دیابت را می‌توان علت اصلی نارسایی کلیه دانست، خطر کلی مرگ در میان افراد مبتلا به دیابت حداقل دو برابر خطر ابتلا به همسالان بدون دیابت است.

این متخصص غدد و متابولیسم با تاکید بر اینکه برای کاهش بار دیابت باید در مرحله اول سعی در پیشگیری این بیماری کرد، گفت: ثابت شده است که تغییرات ساده در سبک زندگی سبب جلوگیری یا به تأخیر انداختن دیابت نوع ۲می‌شود؛ برای کمک به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض آن، مردم باید مواردی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دستیابی به وزن ایده‌آل بدن  و افزایش میزان فعالیت بدنی در پیشگیری از دیابت موثر است،  حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در پنج روز از هفته باید انجام شود؛ به عبارت دیگر ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط  برای کنترل وزن لازم است.

محسن زاده تصریح کرد: پیروی از یک رژیم غذایی سالم شامل سه تا پنج وعده میوه و سبزی‌ها در روز، کاهش مصرف قند و چربی‌های اشباع، اجتناب از مصرف دخانیات و سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

این متخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه با تشخیص زود هنگام می‌توان دیابت را کنترل کرد، ادامه داد: تشخیص زود هنگام می‌تواند از طریق آزمایش خون که نسبتا ارزان است، انجام شود؛ درمان دیابت شامل پایین آوردن قند خون و کنترل عوامل خطر شناخته شده که به عروق خونی آسیب می‌رسانند است؛ ترک مصرف دخانیات هم برای جلوگیری از عوارض مهم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان یادآور شد: مداخلات امکان پذیری که باعث صرفه جویی در هزینه‌های افراد دیابتی می‌شود عبارتند از کنترل قند خون، کنترل فشار خون، مراقبت از پا، کنترل چربی خون (برای تنظیم سطح کلسترول) غربالگری برای نشانه‌های اولیه، بیماری‌های کلیوی مرتبط با دیابت و مجموع این اقدامات باید توسط یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم، حفظ وزن طبیعی بدن و اجتناب از مصرف دخانیات پشتیبانی و حمایت شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.