ضعف دانشگاه‌های کشور در پژوهش‌های مساله‌محور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، حسین وطن‌پور در همایش "آموزش پزشکی مبتنی بر دستاورد با تاکید بر اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری" که امروز به همت معاونت آموزشی امور دستیاری و تحصیلات تکمیلی دانشکده پزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی و با همکاری مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور اعضای هیأت علمی، دانشجویان دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی این دانشگاه برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت فناوری در حوزه سلامت کشور، اظهار کرد: جهان و در پی آن نظام‌های دانشگاهی همواره در حال تغییر بوده و بنابراین ما نیز باید در این مسیر همگام با سایرین جایگاه خود را ارتقا دهیم.

وطن پور به ضعف دانشگاه‌های کشور در حوزه ارائه پژوهش‌های مساله محور اشاره کرد و گفت: البته حرکت دانشگاه به این سمت آغاز شده و پروژه‌ها و پژوهش‌های سنگینی در دانشگاه‌ها ارائه و دنبال می‌شود. در همین راستا وضعیت پژوهشی ما در دنیا مطلوب است، به گونه‌ای که رتبه ما در دنیا ۱۷ و در منطقه برتر است.

وی افزود: امروز در وزارت بهداشت طرح "پژوهش در پژوهش" آغاز شده است، بر اساس این طرح کیفیت، استنادات، رابطه پژوهش با حل مسائل جامعه، آمار رد و جعلی بودن مقالات بررسی می‌شود. بر اساس این طرح مجوز بسیاری از مراکز تحقیقاتی و مجلات علمی غیرفعال در حال لغو شدن است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به سوالی که امروزه در رابطه با پژوهش‌های دانشگاهی مطرح شده، عنوان کرد: باید میزان تأثیر مقالات و تولیدات علمی در تولید ثروت، حل مسائل و مشکلات جامعه، اشتغال‌زایی، بالندگی و غرور ملی و سایر مبحث ارزش‌آفرین بررسی و در نظر گرفته شود.

وطن پور ادامه داد: باید امروزه علاوه بر آموزش و تولید علم در دانشگاه به تربیت دانشجوی کارآفرین توجه شود، گفت: فناوری یک رفتار است که باید برای پرورش و توسعه آن در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: امروزه در دانشگاه‌های ما رفتار فناورانه و مساله محوری وجود ندارد، با این حال اقدامات خوبی مانند تولید ربات جراح، استفاده از هوش مصنوعی در حوزه درمان و ابزار پزشکی، تعریف و راه‌اندازی مراکز پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت انجام شده است.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت به وجود ۴۰۶۰ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این مراکز پژوهش‌ها تبدیل به ایده‌های عملیاتی شده و در همین راستا مراسم‌هایی با عنوان "ایده بازار" برای ایجاد رقابت در ارائه ایده، برگزار می‌شود.

وطن‌پور با اشاره به تولید ۲۲ داروی بایوتک در شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، گفت: از این طریق ۴۹۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داریم. همچنین در حوزه مانیتورهای قلبی و نانوفایبرها صادرکننده هستیم و یکی از مشکلات تحریم برای ما مشکل انتقال ارز به داخل کشور است.

وی یادآور شد: در این حوزه همچنین ۵۲ شرکت دانش‌بنیان صادرکننده داریم، درحال حاضر ۲۰۰۰ محصول دانش‌بنیان وارد بازار کرده‌ایم و پیشرفت‌ها تا جایی است که به زودی طب رایج ما به طب سنتی تبدیل می‌شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۴ هزار مرگ ناشی از خطای پزشکی در امریکا گزارش شده است، گفت: هوش مصنوعی در این زمینه بسیار دقیق و کمک‌کننده خواهد بود که در کشور ما در این زمینه پژوهش‌های خوبی در حال انجام است.

وطن‌پور به رتبه و جایگاه ایران در حوزه فناوری پزشکی اشاره کرد و افزود: سال گذشته از کشور ما 69 موردUS PATENT ثبت شده که در پشت آن مسائل اقتصادی وجود دارد. البته با وجود تمام این اتفاقات رتبه ثبت اختراع ایران از ۱۲۰ در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۶۵ در سال ۲۰۱۸ ارتقا پیدا کرده که جهش خوبی است.

وی اضافه کرد: امروز در عصر IT به سر می بریم، در حال حاضر ۱۴۲ شرکت ایرانی در حوزه سلامت دیجیتال فعالیت می‌کنند. اما بعد از IT باید به سمت ژنتیک حرکت کنیم، چراکه در عصر ژنتیک با تحولات عجیبی روبرو خواهیم بود.

به گزارش ایسنا رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه بستر حرکت و فعالیت دانشگاهیان در حوزه فناوری سلامت فراهم شده است، اظهار کرد: ۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند و ۵۵ درصد منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت توسعه سلامت پیش رفته است، لذا دانشگاهیان می‌توانند در جهت پیشبرد اهداف، کمک‌کننده خوبی باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.