واردات داروهای تولید مشابه داخل قطع می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهدی پیرصالحی در نشست خبری توانمندسازی صنعت داروسازی در ۴۰ سالگی انقلاب گفت: سازمان غذا و دارو در زمینه قیمت‌گذاری داروها باید منافع شرکت‌های داروسازی و بیماران را مدنظر قرار داده و بین این موضوعات تعادل برقرار کند.

پیرصالحی افزود: شرکت‌های داروسازی باید این تعامل را با سازمان غذا و دارو داشته باشند تا کمترین هزینه‌ها به بیماران وارد شود.

وی ادامه داد:‌کمیسیون قیمت‌گذاری دارو کار خود را آغاز کرده است و ما بنا نداریم دارویی زیان‌ده شود و قیمت‌ها نیز نباید به ضرر بیماران باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو در زمینه ممنوعیت واردات داروهایی که تولید مشابه داخل دارند گفت: در حال حاضر برخی از داروها را ۲۲ شرکت و یا ۸ شرکت تولید کننده داخلی تامین می‌کنند و نیازی به واردات تولیدات مشابه این گونه داروها نیست. به دلیل اینکه در زمینه این داروها هیچ گونه کمبودی وجود ندارد و ارز صرفه‌جویی شده از این منبع را باید برای داروهای وارداتی مورد نیاز تخصیص بدهیم.

پیرصالحی تاکید کرد:‌ واردات برخی داروهای بیماران خاص که تولید داخل ندارند ادامه پیدا می‌کند اما واردات عمده داروهایی که مشابه تولید داخل دارند قطع خواهد شد.

وی در خصوص سهم ارز برای صنعت داروسازی گفت:‌سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای تامین مواد اولیه داروهای تولید داخل ارز در نظر گرفته می‌شود و همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای داروهای وارداتی ارز در نظر گرفت می‌شود که با قطع واردات داروهای مشابه تولید داخل ۲۰۰ میلیون دلار از این طریق صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به انتشار آمارنامه دارویی توضیح داد: ما بدون آمار و ارقام نمی‌توانیم تصمیمات صحیحی اتخاذ کنیم و زمانی که آمارنامه دارویی منتشر می‌شود باعث تحلیل و شفافیت در عملکرد صنعت داروسازی خواهد شد و شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه اتخاذ کند.

پیرصالحی اضافه کرد: در زمینه نحوه انتشار آمارنامه دارویی و متولی آن با سندیکای داروسازی جلساتی برگزار شده و ما آماده برگزاری این موضوع به بخش خصوصی هستیم.

وی در خصوص کیفیت داروهای تولید داخل گفت: در زمینه تولید داروها ما تابع ضوابط و مقررات بین‌المللی هستیم و خوشبختانه کیفیت داروهای تولید داخل با داروهای خارجی برابری می‌کند و هر دارویی قبل از ورود به بازار آزمایشات و مطالعات بالینی را طی کرده است.

به گزارش فارس رئیس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: در موضوع اینستکس اقدام عملی تاکنون انجام نشده است و در این زمینه ما نیاز به پول‌هایی در کشورهای اروپایی داریم و تاکنون نتوانستیم اقدام مثبتی در این خصوص انجام دهیم و تسهیلاتی برای ما فراهم نشده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.