جیوه، سومین ماده خطرناک برای سلامت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، فریبا ملک احمدی در سمینار و کارگاه اجرای کنوانسیون میناماتا (کنوانسیون کنترل جیوه)، گفت: منابعی که به تولید جیوه و انتشار آن در محیط منجر می‌شود شامل منابع طبیعی و انسانی است؛ منابع طبیعی تا حدودی از کنترل ما خارج است، اما منابع انسانی را می‌توانیم کنترل کنیم.

ملک احمدی ادامه داد: جیوه بعد از آرسنیک و سرب در رتبه سوم مواد خطرناک قرار دارد. بیش از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن جیوه سالانه از طریق صنعت و ضایعات سوخت‌های فسیلی وارد محیط می‌شود.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین روش‌های کنترل انتشار جیوه، کاهش مصرف آن در صنعت و پزشکی است که باید با جدیت پیگیری شود.

رئیس گروه بهداشت بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت در مورد اثرات منفی جیوه روی انسان گفت: جیوه روی پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، سیستم ایمنی بدن، سیستم عصبی، مخاط دهانی و کلیه‌ها خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کند. جیوه از نظر سازمان بهداشت جهانی جزو ۱۰ ماده عمده‌ای است که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد. بنابراین کاهش مصرف آن باید مورد توجه کشورها قرار گیرد.

ملک احمدی تصریح کرد: نتایج مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داده است که در سال ۲۰۱۵ حدود ۱۳۶ تن جیوه در محیط آزاد شده که عمده‌ترین منبع آن فعالیت صنایع است.

وی تاکید کرد: اجرای مواد ۴، ١١، ۱۶ و ١٨ کنوانسیون میناماتا بر عهده وزارت بهداشت است که در این راستا برنامه‌های متعددی را برای کاهش و حذف جیوه در مصارف و تجهیزات پزشکی تدوین کرده است.

رئیس گروه بهداشت بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت گفت: در ایران فقط یک شرکت برای تولید فشارسنج جیوه‌ای فعالیت می‌کند که در تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال جاری مجوز فعالیت آن به پایان می‌رسد. در راستای سیاست کاهش و حذف جیوه در تجهیزات پزشکی دیگر مجوز فعالیت این شرکت تمدید نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، کنوانسیون «میناماتا» با هدف کنترل عنصر جیوه و آسیب‌های ناشی از آن در مرداد ماه سال ۹۶ در سطح بین‌المللی لازم‌الاجرا شد و ایران هم در شهریور ماه سال ۹۶ به طور رسمی به کنواسیون میناماتا ملحق شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.