مشکل دیرینه ما با بیمه‌ها باید در نقطه‌ای تمام شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، نشست خبری انجمن داروسازان ایران با هدف بررسی مشکلات داروخانه‌های کشور و مطالبات آنها از سازمان‌های بیمه‌گر در محل انجمن داروسازان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست رهبر مژدهی‌آذر عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر در زمینه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها مشکلات زیادی را برای داروسازان ایجاد کرده است، گفت: اگر سازمان‌های بیمه‌گر به تعهدات خود عمل نکنند به دلیل اینکه داروخانه‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است دارو را فقط به صورت نقدی به فروش برسانیم.

مژدهی‌آذر ادامه داد: ما تا جایی که توانسته‌ایم با سازمان‌های بیمه‌گر مدارا کردیم اما امروز داروخانه‌ها دیگر توان ادامه همکاری در این شرایط را ندارند.

گفتنی است در ادامه محمدباقر ضیا رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به مشکلاتی که سازمان‌های بیمه‌گر برای داروخانه‌ها ایجاد کرده‌اند،توضیح داد:‌این مشکل دیرینه بالاخره باید در نقطه‌ای تمام شود. داروسازان کشور تا کنون نجابت و دلسوزی خود را نشان داده‌اند اما متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر تصور می‌کنند سرمایه داروخانه‌ها بی‌نهایت است و اهمیتی برای پرداخت مطالبات آنها قائل نمی‌شوند.

ضیا ادامه داد: داروخانه‌ها از محل فروش داروهای خارجی ۱۰ درصد و از طریق فروش داروهای تولید داخل ۱۵ درصد سود می‌کنند که با توجه به هزینه‌های داروخانه، اجاره داروخانه و حقوق پرسنل ادامه کار با شرایطی که بیمه‌ها برای ما به وجود آوردند، دشوار است.

وی با بیان اینکه ما بیش از این امکان ادامه این شرایط را نداریم، افزود: جنگ، تحریم و تاخیرهای شش ماهه را تحمل کرده‌ایم، اما دیگر امکان ادامه این شرایط وجود ندارد. باید توجه کرد که نورم سود داروهای خارجی ۱۰ درصد و داروهای ایرانی ۱۵ درصد است. حال هزینه داروخانه، مسوول فنی، سرمایه‌گذاری و ... را در نظر بگیرید. پول داروسازان شش ماه در بیمه‌ها می‌خوابد؛ درحالیکه طبق قانون بیمه‌ها باید ۶۰ درصد مطالبات را بلافاصله بعد از ارایه اسناد و ۴۰ درصد را تا دو ماه بپردازند.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت : داروخانه‌ها برای جبران کمبود نقدینگی خود مجبور به گرفتن وام‌هایی با سود ۲۰ درصد از بانک‌ها شده‌اند و تا این مرحله توانسته‌اند خود را سرپا نگه دارند اما اکنون این مشکلات کمرشکن شده و عملا بسیاری از داروخانه‌ها نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند.

ضیا تاکید کرد: اگر داروسازان تاکنون توانسته‌اند سرپا بایستند به این دلیل بود که سرمایه داروسازان اجازه می‌داد و اعتباراتی در پخش وجود داشت، اما اکنون همه این‌ها از بین رفته است. در این دوران نقدینگی در سراسر زنجیره تامین دارو دچار مشکل شده است.

وی افزود: بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر نه تنها مشکلات اقتصادی زیادی را برای داروخانه‌ها ایجاد کرده است بلکه سلامت مردم را با اختلال مواجه می‌کند.

رئیس انجمن داروسازان ایران ادامه داد: مسوولان بیمه‌ها بدانند که ما تاکنون سعی کردیم خویشتنداری کنیم، اما داروخانه‌ها دیگر قادر به خویشتنداری نیستند. بر این اساس در ۱۵ اسفند ماه همه داروخانه‌داران در سراسر کشور به دفاتر سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم تا دلیل عدم پرداخت مطالبات‌مان را جویا شویم. ادامه این شرایط دیگر برای بازیگران زنجیره تامین دارو مقدور نیست.

در ادامه جلیل سعیدلو عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلات داروخانه‌ها گفت: داروخانه‌ها از نقطه تعادل اقتصادی خارج شده‌اند و اگر به فریاد آنها نرسیم با ورشکستگی مواجه خواهند شد. باید توجه کنیم که تعداد داروخانه‌ها در حال افزایش است اما گردش مالی آنها روز به روز کمتر می‌شود.

سعیدلو ادامه داد: رابطه داروخانه‌ها با سازمان‌های بیمه‌گر به رابطه‌ای ارباب رعیتی تبدیل شده است،‌گفت:‌ اگر ما لیست بیمه خود را با تاخیر به سازمان‌های بیمه‌گر ارجاع دهیم، جریمه می‌شویم اما آنها ماه‌هاست که مطالبات ما را پرداخت نکرده‌اند.

گفتنی است حمید خیری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران افزود: وضعیت اقتصادی و پرداختی داروخانه‌ها امروز در شرایطی است که آنها توان بازپرداخت وام‌های دریافتی از بانک‌ها را ندارند و شاهد حضور داروخانه‌داران در راهروهای دادگستری هستیم.

خیری اضافه کرد: امروزه قرارداد بیمه‌ها نیز تغییرات زیادی داشته و در یکی از استان‌ها بیمه سلامت اعلام کرده است که برای پرداخت‌ها سقف تعیین می‌کند.

وی با بیان اینکه داروخانه‌ها به الزامات قانونی پایبند نیستند، گفت: هر چه پرداخت‌های بیمه‌ای با تاخیر مواجه شود پتانسیل ارائه خدمات نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین در ادامه این نشست حفیظ‌الله پورحیدر بازرس هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به تاخیر چند ماهه سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها گفت:‌این مشکلات در مناطق محروم بیشترین آسیب را به داروخانه‌ها وارد می‌کند و داروخانه‌ای که وظیفه ارائه خدمات  دارویی را دارد دچار چالش شده است. همچنین از دیگر مشکلات داروخانه‌های جدیدالتاسیس قرارداد نبستن سازمان بیمه سلامت با آنها است که این موضوع منجر به آسیب رسانی به سلامت مردم خواهد شد.

به گزارش فارس مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران نیز به تشریح وضعیت بدهی بیمه‌ها پرداخت و توضیح داد: بیمه سلامت تا پایان شهریور ماه و بیمه تامین اجتماعی تا پایان مرداد ماه بدهی‌های خود را به داروخانه‌ها پرداخت کرده‌اند و اکنون که در روزهای پایانی سال قرار داریم داروخانه‌ها با مطالبات ۶ الی ۷ ماهه مواجه هستند.

وی در پایان با اشاره به مبلغ ۵۰۰ میلیون یوروی تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی برای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی گفت: حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ به حساب دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شده است و متاسفانه مشاهده می‌کنیم که این مبالغ در بخش‌های غیردارویی در حال هزینه شدن است و سازمان برنامه بودجه باید در این خصوص نظارت بیشتری انجام دهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.