نسخه الکترونیک باعث ارتباط پزشکان و داروخانه ها می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، حیدر علی عابدی درباره نسخه الکترونیک گفت: نسخه نویسی الکترونیک یکی از راه حل هایی است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای آن را توصیه کرده است. در هر جای جهان که بحث بیمه ملی مطرح می شود، بر نظم و انضباط در هزینه ها نیز تاکید می کنند و این موضوع نیز راهی جز الکترونیکی شدن برخی خدمات ندارد.

وی افزود: نسخه الکترونیکی، پرونده الکترونیکی سلامت، گرفتن پاسخ الکترونیکی از آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری و مباحثی از این دست باید هر چه سریعتر در کشور اجرایی شود تا بتواند به وزارت بهداشت و بیمه سلامت در زمینه مدیریت منابع کمک کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: به طور مثال وقتی بیمار 50 کپسول آنتی بیوتیک می گیرد، این تعداد در پرونده او ثبت می شود و اگر روز دیگر به پزشک مراجعه کند و به جز آن داروها به داروی دیگری نیاز داشته باشد، پزشک پس از معاینه و با علم بر دریافت آن داروی قبلی، موارد جدید را اضافه می کند و اگر نیازی به دریافت دارو نباشد، بیمار باید همان داروها را مصرف کند، همچنین اگر بیمار به پزشک خانواده مراجعه کند و نیاز به متخصص داشته باشد، به سطح بالاتر ارجاع داده می شود.

عابدی درباره چالش های اجرای پرونده الکترونیک نیز بیان کرد: یکی از مهمترین چالش های اجرای پرونده الکترونیک سلامت این است که بیمار وقتی می خواهد از مزایای بیمه استفاده کند، به پزشک خانواده مراجعه کرده و برای مراجعه به متخصص باید با مشورت پزشک خانواده ارجاع داده شود. حتی اگر بیمار خودش فکر کند به متخصص نیاز دارد، اما پزشک خانواده این تشخیص را ندهد، این اتفاق نخواهد افتاد. از طرفی اگر بیمار بخواهد در این شرایط به متخصص مراجعه کند، دیگر نمی تواند از مزایای بیمه بهره مند شود و باید خارج از سیستم این کار را انجام بدهد.

وی اضافه کرد: همچنین ممکن است پزشکان متخصص بخواهند که بیمار به صورت مستقیم به آنها مراجعه کند و در نتیجه چالش هایی از آن طرف نیز ایجاد شود که باید به این موضوع نیز توجه کرد.

به گزارش ایرنا این نماینده مجلس دهم در پایان در پاسخ به این سوال که آیا در جریان بررسی بودجه در مجلس تاکنون تغییری در بودجه حوزه سلامت اتفاق افتاده، اظهار داشت: در حال حاضر فقط بودجه های درآمدی سال 98 در مجلس بررسی شده که معمولا بودجه وزارت بهداشت بیشتر هزینه ای است. در نتیجه می توان گفت که تاکنون هیچ نوع تغییری در بودجه وزارت بهداشت بعد از کمیسیون تلفیق اتفاق نیفتاده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.