ضرورت راه‌اندازی سامانه الکترونیکی اصالت غذا تا پیش از سال ۹۹
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم رونمایی از سامانه پروانه بهداشتی تولید و واردات در TTAC سازمان غذا و دارو گفت: تولید محصولات غذایی و آشامیدنی سال‌ها قبل کار آسان‌تری بود چرا که نظارت به این میزان و دقت نبود و اقلام مصرفی کمتر بود، اما امروز تعداد تولیدکنندگان بسیار افزایش پیدا کرده است و با روش‌های سنتی نظارت بر سلامت محصولات ممکن نیست و اگر بخواهیم از سیستم سنتی استفاده کنیم قادر نخواهیم بود نظارت کافی داشته باشیم.

وی افزود: سامانه‌های الکترونیکی در کشور ما نیز وجود دارد و از اواسط دهه ۸۰ سامانه اصالت و پیگیری کالا ایجاد شد و سال ۹۲ این سامانه الکترونیکی سازمان غذا و دارو به طور جدی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در حوزه دارو بسیار موفق‌تر از سایر حوزه‌ها عمل شده است البته این سامانه هنوز اشکالاتی دارد.

پیرصالحی تاکید کرد: نیاز به استفاده از سامانه‌های الکترونیکی در کشور جدی شده است و سامانه‌های الکترونیکی در حوزه‌ها و نهاد‌های مختلف باید به سرعت به یکدیگر متصل شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سامانه الکترونیکی سازمان غذا و دارو باید به سامانه وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک متصل شود تا فرآیند‌ها تسهیل پیدا کنند و روند نظارت با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.

وی اضافه کرد: مسئولان فنی در شرکت‌ها نباید گرفتار وارد کردن اطلاعات در سامانه‌های مختلف در کشور شوند به عنوان مثال نباید یک مسئول فنی مجبور شود اطلاعات را در سامانه سازمان غذا و دارو، گمرک و وزارت صمت وارد کند و باید با اتصال سامانه‌ها کاری کنیم که یک مسئول فنی اطلاعات را یک بار در سامانه الکترونیکی وارد کند و نهاد‌های مربوطه از آن اطلاعات استفاده کنند.

پیرصالحی بر لزوم راه‌اندازی هر چه زودتر سامانه TTAC در حوزه غذا در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: نهاد‌های بیرونی و نظارتی انتظار دارند تا پیش از آغاز سال ۹۹ کالا‌های داخلی و وارداتی دارای کد‌های ردیابی و رهگیری باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش نرخ ارز و تبدیل آن بر قاچاق معکوس و تقلب، گفت: به دلیل اختلاف نرخ ارز قاچاق و تقلب به سرعت در حال افزایش است و به دنبال این موضوع بسیاری برند‌های تقلبی می‌توانند وارد بازار شوند و به تولیدکنندگان و سلامت مردم آسیب بزنند، البته برخی از قاچاق و تقلب‌ها هدف‌گذاری شده است تا اعتماد مردم به نظام و سیستم‌های سلامت از بین برود.

وی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه درست استفاده از سامانه‌های ردیابی و رهگیری کالا امری ضروری است، مردم باید بدانند که برچسب اصالت روی کالا نشان از اصالت کالا نیست چرا که برچسب زدن روی محصولات ساده بوده و برچسب‌های تقلبی در بازار بسیار زیاد است و مردم باید اصالت کالا را به کمک سامانه TTAC استعلام کنند.

پیرصالحی خاطرنشان کرد: به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های پشتیبان تلاش کنیم زمان پایلوت سامانه پروانه بهداشتی تولید و واردات بر حوزه غذا را کوتاه کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس سازمان غذا و دارو در پایان افزود: ما امروز باید نگاه نقادانه به سامانه سازمان غذا و دارو داشته باشیم چراکه منفعت ما در این است که هر چه زودتر نقایص و معایب سامانه را برطرف کنیم چراکه بدون سامانه الکترونیکی ما در اتاق تاریک قدم می‌زنیم، اما در صورتی که اطلاعات موجود در سامانه سازمان غذا و دارو وارد شود تصمیم‌گیری برای ما و شرکت‌های تولیدی آسان‌تر و بهتر خواهد بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.