ما تنها صنعتی هستیم که در سال گذشته تنها ۹ درصد افزایش قیمت داشتیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مرتضی خیرآبادی عضو سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی در خصوص تصمیم سازمان غذا و دارو برای حذف واردات داروهایی که مشابه آنها در داخل از کشور تولید می‌شوند گفت: باید توجه کنیم که در حال حاضر برای سه درصد از داروهای وارداتی 1.4 میلیارد دلار از بودجه کشور را خرج می‌کنیم در صورتی که برای 97 درصد از داروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند تنها 700 میلیون دلار هزینه می‌شود. 

خیرآبادی ادامه داد: نکته قابل تأمل اینجاست که اگر طی این سال‌ها برنامه‌ریزی و تلاش برای تولید داروها صورت نمی‌گرفت ما امروز باید مانند برخی از کشورها حدود 30 میلیارد دلار صرف هزینه واردات دارو می‌کردیم اما این مبلغ امروز به 700 میلیون دلار کاهش یافته است.

عضو سندیکای صاحبان  صنایع داروی انسان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی باعث ایجاد 65 هزار فرصت شغلی برای جوانان و متخصصان شده است تصریح کرد: ما تنها صنعتی هستیم که در سال گذشته تنها 9 درصد افزایش قیمت داشتیم و افزایش قیمت ما خارج از مصوبه دولت نبوده است.

وی افزود: داروسازان همواره به حمایت از مردم به رعایت اخلاق‌مداری پرداخته‌اند و علی‌رغم تمام مشکلات در این صنعت به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

خیرآبادی خاطرنشان کرد: توجه کنیم که برای واردات کالاهای اساسی مردم 14 میلیارد دلار ارز اختصاص پیدا کرده است که اگر می‌خواستیم امروز داروهای مورد نیاز را به صورت واردات انجام دهیم این مبلغ نیز کفاف تأمین داروی کشور را نمی‌داد.

گفتی است در ادامه احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نیز در خصوص تصمیم سازمان غذا و دارو به خبرنگار فارس گفت: در راستای حمایت از تولید داخل داروهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند ضرورتی برای واردات آنها وجود ندارد به دلیل اینکه این اتفاق باعث آسیب‌رسانی به تولید و صنعت داخل کشور می‌شود. 

شیبانی گفت: اگر بخواهیم به صورت جدی از تولید داخل حمایت کنیم باید پزشکان نیز به سمت حمایت از داروهای تولید داخل سوق پیدا کنند و ما به عنوان نمایندگان صنعت داروسازی از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی افزود: برخی به صورت کلی اعلام می‌کنند که کیفیت داروهای تولید داخل مناسب نیست، حدود 40 سال است که داروها در کشور ما تولید می‌شوند و خوشبختانه از استانداردهای جهانی برخوردار هستند اما در مواقعی برخی از واردکننده‌ها با تبلیغات منفی سعی در مخدوش کردن چهره تولید داخل دارند. 

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 400 قلم دارو به صورت واردات تأمین می‌شود و 1500 قلم مولکول دارو در داخل کشور تولید می‌‌شود و برای بحث واردات حدود 1.3 میلیارد دلار هزینه صرف شده و تنها 700 میلیون دلار صرف هزینه داروهای تولید داخل می‌کنیم که اگر واردات داروهای مشابه داخل را حذف کنیم مبلغ چشمگیری در این زمینه صرفه‌جویی خواهد شد.

همچنین مهناز خانوی مدیرکل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اینکه برای واردات مکمل‌های تغذیه‌ای یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد اما واردات آن‌ها ممنوع نیست، اظهار کرد: این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت واردات مکمل‌های دارای مشابه داخلی که شامل ۴۶ قلم بوده و اجازه ثبت فراورده‌های وارداتی مشابه داده نشده است.

وی یادآور شد: مطابق ماده ۱۲ آیین‌نامه ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای، توزیع این فرآورده‌ها صرفاً از طریق شرکت‌های توزیع‌کننده دارای مجوز سازمان غذا و دارو انجام خواهد شد، عنوان کرد: عرضه مکمل‌ به مصرف‌کننده صرفاً از طریق داروخانه و بدون نیاز به نسخه پزشک انجام می‌شود.

به گزارش فارس هرچند این تصمیم بسیار خوب و ارزشمند است اما شرکت‌های تولیدی باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با افزایش هر روزه کیفیت تولیدات‌شان منجر به افزایش رضایتمندی مصرف کننده شود و منتقدان اجرای چنین طرح‌هایی هیچگونه مستمسک و بهانه‌ای برای مخالفت با آن نداشته باشند.

از سوی دیگر سازمان غذا و دارو باید تمام تلاش خود را مصروف این نکته نماید که همه راه‌های دور زدن اجرای صحیح این طرح را بسته تا برخی از نورچشمی‌ها و ویژه خواران نتوانند با بهانه‌های واهی و همچنین در پوشش‌های مختلف اقدام به واردات دارو کرده و اجرای این طرح را خنثی کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.