سلول درمانی یکی از اولویت‌های کشور است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ماریا ظهیری در نخستین سمپوزیوم ملی سلول درمانی، نبض پزشکی نوین در دانشگاه الزهرا افزود: یکی از کاربردهای اصلی سلول درمانی، درمان سرطان است که امیدواریم با پیشرفت این علم در کشور دیگر مرگ و میر ناشی از سرطان به تاریخ بپیوندد.

ظهیری تاکید کرد: سلول درمانی یکی از اولویت های کشور است، تمام اتفاقاتی که در دنیای پزشکی رخ می دهد، با هدف طولانی کردن عمر انسان است. بر این اساس امید به زندگی در انسان افزایش یافته، اما این افزایش عمر، کهولت سن و ناتوانی جسمی را نیز به همراه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی شده تا سال 2050 از هر پنج نفر در دنیا یک نفر بالای 60 سال سن خواهد داشت که به این معنا است که نیروی محرک اقتصاد جامعه نیز تهدید می شود. از این رو سلامت افراد و درمان انواع بیماری ها با جدیدترین و بهترین روش ها جزو برنامه های دولت ها است و به همین علت دنیا در سال های اخیر به این سمت حرکت کرده است.

دبیر شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان بوشهر به آمار مطالعات بالینی در زمینه سلول های بنیادی، پزشکی و بازساختی تا پایان سال 2018 اشاره کرد و گفت: تا پایان سال 2018 حدود هزار و 28 کارآزمایی بالینی انجام شده که 341 مطالعه در فاز یک ، 595 مطالعه در فاز دو و 92 مطالعه در فاز سه قرار دارد.

ظهیری تصریح کرد: اولویت های این حوزه با 58 درصد مربوط به بیماری های مرتبط با انکولوژی است که نشان می دهد بیماری های هدف این بخش بیشتر مد نظر بوده و تعداد بیماران بهره مند از این حوزه در دنیا تا پایان سال 2018 حدود 59 هزار و 575نفر بوده است.

وی یادآور شد: در دنیا در این زمینه سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته است، آمریکا و کشورهای اروپایی بیشترین سهم از این بازار را دارند، اما در سال 2018 کشورهای آسیایی نیز رشد خوبی به دست آوردند.

دبیر شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان بوشهر گفت: بازار این محصولات در سال 2018 نسبت به سال 2017 رشد 73 درصدی داشته است. بنابراین طبیعی است که شرکت های مختلف بر روی این حوزه سرمایه گذاری کنند. کشور ما هم باید با سرعت بیشتری پیش رود تا از این عرصه عقب نماند.

وی افزود: تمرکز جهانی بر روی سلول درمانی بر روی سرطان است؛ زیرا این بیماری شایعترین علت مرگ در افراد زیر 75 سال است. در ایران سرطان بعد از حوادث جاده ای و بیماری های قلبی و عروقی سومین علت مرگ است. 

ظهیری درباره بازار دارویی سلول درمانی در دنیا اظهار داشت: بازار دارویی سلول های بنیادی در سال 2016 حدود سه میلیون دلار بود که پیش بینی می شود در سال 2021 به 87 میلیون دلار برسد و 8 درصد از کل بازار دارویی دنیا را به خود اختصاص دهد. همچنین طبق آخرین پیش بینی صورت گرفته تا سال 2050 این بازار به رقم 500 میلیون دلار خواهد رسید. 

دبیر شورای سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان بوشهر اضافه کرد: آمریکا یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در این عرصه است. در آسیا کشور قطر اول است و ژاپن بعد از آن قرار دارد، انگلستان، کره جنوبی، عربستان، کانادا و فرانسه به ترتیب در رده های بعدی کشورهای سرمایه گذار در ین عرصه هستند.

در ادامه مرضیه ابراهیمی عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان در این سمپوزیوم یک روزه سلول درمانی، نبض پزشکی نوین گفت: توجه به مقوله سلول های بنیادی برای کشور ضرورت دارد. دن انسان همواره با سرطان در حال مقابله است. در ایران که سن افراد از جوانی به میانسالی در حال افزایش است ، باید احتمال افزایش سرطان را نیز بدهیم.

ابراهیمی ادامه داد: چون با بالا رفتن سن، سیستم ایمنی بدن نیز ضعیف می شود. از سوی دیگر خود را در معرض انواع مخاطرات قرار می دهیم. بنابراین احتمال بروز سرطان افزایش می یابد. البته سیستم دفاعی بدن به خودی خود می تواند سلول های سرطانی را حذف کند، مگر اینکه فرد بیمار باشد و یا ریشه ژنتیک داشته باشد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان افزود: هم سیستم ایمنی بدن و هم سلول های سرطانی به طور طبیعی برای بقای خود می جنگند. سلول های سرطانی بسیار هوشمند هستند. بنابراین باید سیستم دفاعی بدن نیز در مقابل آن هوشمند عمل کند که این ارتقاء با پیشرفت در زمینه سلول درمانی میسر می شود.

به گزارش ایرنا 'سلول درمانی، امید درمان، بیماری های صعب العلاج ' ، ' از پروپوزال تا تجاری سازی محصولات حوزه بیولوژیک' ، ' ایمونوسل تراپی، روش انقلابی درمان سرطان' ، ' اگزوزوم تراپی و مهندسی اگزوزوم ' محورهای این سمپوزیوم هستند.

شایان ذکر است  سه پنل اصلی با موضوعات ایمونوسل درمانی، اگزوزوم درمانی و همچنین تجاری سازی محصولات این حوزه در سمپوزیوم سلول درمانی، نبض پزشکی نوین برگزار می شود که در هر پنل اساتید به نام به ارائه نظر و سخنرانی خواهند پرداخت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.